cover kM 100kM 100: toekomstvisies

 


> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

Digitaal materiaal tactiel ervaren

De toekomst volgens Simone de Waart van Material Sense

Door Florence Husen

Met Material Sense behoort oprichter Simone de Waart al vijftien jaar tot de voorhoede van materiaalinnovators. De virtuele expositie 'Moving Materials', het vak Tactile Experience aan de Technische Universiteit Eindhoven en het Material Sense LAB, een platform voor samenwerking tussen ontwerp en onderzoek op het gebied van materiaalinnovatie, komen uit haar koker. We kijken met haar terug en vooruit.

 

Plantenwortels gedresseerd

Diana Scherer wint New Material Fellow

Door Julien Staartjes

De in Duitsland geboren kunstenaar Diana Scherer is aan de Gerrit Rietveld Academie opgeleid als fotografe en woont en werkt in Amsterdam. Haar werk kenmerkt zich door een duidelijke fascinatie voor de natuur en hoe de mens zich hiertoe verhoudt. Voor haar project 'Interwoven' ontving ze in oktober van dit jaar de New Material Fellow.

 

Anatomie en weefgetouw

Monika Auch laat hoofd en hand samenwerken

Door Anton Staartjes

Aanvankelijk begon kM-redacteur Monika Auch haar carrière als arts. Pas later stapte ze over naar de beeldende kunst in de vorm van textiel, weven en grafiek. Het viel haar op dat er veel overeenkomsten zijn tussen anatomie en weven. Onderzoek naar de mogelijkheden van materiaal en techniek is essentieel voor haar werk als beeldend kunstenaar. De artikelen die ze voor kM en andere media schrijft, dwingen haar naar eigen zeggen telkens weer om goed na te denken over de samenwerking tussen hand en hoofd in creatieve maakprocessen.

 

De ordner van Jos Wong

Harald Schole over het belang van het verzamelen van informatie

Door Anton Staartjes

Naast zijn werk als beeldend kunstenaar verricht kM-redacteur Harald Schole een breed scala aan activiteiten. Toch hebben al deze werkzaamheden een relatie met beeldende kunst. Als beeldend kunstenaar verzamelt, onderzoekt en publiceert Harald Schole zowel over de materiaaltechnische als de inhoudelijke kanten van zijn vakgebied.

 

'De kunstgeschiedenis wordt nu herschreven'

Arjan de Koomen over de opleiding Technische Kunstgeschiedenis

Door Monika Auch

Kunstgeschiedenis staat bekend als een beschrijvende en duidende geesteswetenschap. Dit is aan het veranderen. Aan de Universiteit van Amsterdam is een masterprogramma Technische Kunstgeschiedenis van start gegaan. kM sprak met initiatiefnemer dr. Arjan de Koomen en drie studenten over dit nieuwe vakgebied.

 

Praten over kunst

In gesprek met Frits Nolte

Door Anton Staartjes

Frits Nolte was de gespreksleider van de kunstenaarsgesprekken in Galerie De Ploegh die kM dit jaar publiceerde. Nolte, zelf beeldend kunstenaar, wist in die gesprekken het inhoudelijke op een interessante manier te verbinden met materiaal en techniek. Praten over kunst blijkt tijdens zijn loopbaan als beeldend kunstenaar altijd een belangrijk onderdeel van zijn activiteiten te zijn geweest.

 

Van materiaalkunde naar materialisatie

Els Zijlstra pleit voor een andere opzet van onderwijs

Door Florence Husen

Els Zijlstra, achttien jaar geleden oprichter en nu creatief directeur van Materia, pleit voor een nieuwe opzet van onderwijs voor architecten, ontwerpers en kunstenaars. De roep om duurzaamheid en de vele innoverende materialen die tegenwoordig op de markt komen, nopen tot een andere kijk op het vak materiaalkunde. 'Je kunt niet alles weten, maar je kunt ervan uitgaan dat alles kan.'

 

Materiaaltechnisch

Watervermengbare olieverven

Een materiaaltechnisch onderzoek naar Artisan, Berlin en Cobra

Door Pieter Keune

Sinds een aantal jaren worden olieverven op de markt gebracht, die met water kunnen worden verdund of gemengd. Hiertoe worden gemodificeerde oliën gebruikt. De verven worden 'watervermengbaar' (Royal Talens, Lukas), 'waterafdunbaar' (Winsor & Newton) of 'waterverdunbaar' (zeefdrukfabrikanten) genoemd. Penselen en paletten zijn eenvoudig met water en zeep schoon te maken. Indertijd was het nodige hierover op te merken. Maar hoe staat het nu met de kwaliteit van deze verven?

 

Wieder der Farbenmann

De historische pigmenten van Kremer

Door Pieter Keune

In kM 37 schetste Katrien Keune al een portret van Kremer Pigmente, waarin ze ingaat op de historische pigmenten die deze verfwatermolen levert. Tevens geeft ze een toelichting op het belang van deeltjesgrootte voor de optische kwaliteit en problemen bij het mengen van pigmenten. Maar er zijn nog andere producten van Kremer die voor de kunstenaar van belang kunnen zijn. Daarom nogmaals een kennismaking met deze Duitse Firma.

 

Snel en schoon een mal maken

De kunst van het mallen maken door Peter Voshart en Linova

Door Harald Schole

Vijftig nummers geleden verscheen van de hand van Peter Voshart het artikel 'Nieuw goud voor de eeuwigheid. Vergulden met bladgoud' in kM. In april 2015 liepen we hem tegen het lijf op De Nederlandse Restauratiebeurs in Den Bosch, waar hij een demonstratie mallen maken gaf. Reden voor ons om bij hem langs te gaan voor tips. In dit vierde deel van de serie mallen maken, komen twee snelle en schone methodes aanbod.

 

Borduren in het TextielLab

Nieuw werk van Maartje Korstanje en Pallard/Heymans

Door Monika Auch

Maartje Korstanje en kunstenaarsduo Emilie Pallard en Niels Heymans maakten in opdracht nieuw werk voor de collectie van het TextielMuseum in Tilburg. In het TextielLab werkten ze samen met productontwikkelaar Frank de Wind en combineerden ze computergestuurde technieken met handwerk.

 

Gele pigmenten van morgen

Alternatieven voor chromaatgelen en cadmiumpigmenten

Door Matthijs de Keijzer

Steeds strengere milieu- en gezondheidseisen leggen druk op de chromaatgelen en de cadmiumpigmenten, waardoor chemici al decennia naar alternatieven zoeken. Recente ontwikkelingen in de anorganische pigmentsector bieden kansen voor vervanging van deze gele verfstoffen. De geschiedenis, ontwikkeling, productie, eigenschappen en het gebruik van drie high-grade pigmenten zijn onderwerp van dit artikel.

 

Het DNA van het Halvezolenpad

Harald Vlugt maakt een poort naar het landschap

Door Harald Schole

In 2013 presenteren Jos Wilbrink en Mieke Prinse de Kunstvisie Halvezolenlijn, die het BKKC (Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur) in opdracht van de gemeenten Geertruidenberg, Heusden en Waalwijk heeft opgesteld. Langs de route worden vijf kunstwerken geplaatst. Sannah Belzer verzorgt in 2015 het eerste werk, haar Ode aan de Zandrug. Harald Vlugt leverde in 2016 zijn werk op. Hij vertelt, aangevuld door Robbert Jan Blekemolen, technisch adviseur en directievoerder bij deze opdracht, over de totstandkoming.

 

Overige

Kunst & Media

Kort & Actueel

Colofon

 
Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect