kM 91: kunsttechnologie

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

Vorstelijke schoorstenen van polyesterbeton

De Chimney Pots in de Tudor-stijl van Studio Wieki Somers
Door Harald Schole

Op 11 oktober start in Museum Boijmans Van Beuningen de tentoonstelling ‘Ongewoon gewoon’ met werk van Studio Wieki Somers. Daar zullen zes schoorstenen te zien zijn, vernoemd naar de zes vorsten uit het Britse Tudor-geslacht. Deze chimney pots komen in Hoofddorp op 1200 nog te bouwen huizen in de wijk Tudorpark te staan. Het materiaal: geen keramiek, maar polysterbeton. Wieki Somers en Dylan van den Berg vertellen over dit project.

De gezichtloze sculpturen van Joris Kuipers

De tiende Papier Biënnale in Museum Rijswijk
Door Monika Auch

De tiende editie van de Papier Biënnale Rijswijk laat verrassende toepassingen van papier zien: installaties in architecturale dimensies, werken gemaakt met innovatieve digitale technieken en fantasiebeesten gemaakt van papier-maché. Van de 25 internationale kunstenaars, wier werk tot en met 26 oktober 2014 in Museum Rijswijk werk te zien is, lichten we er vijf uit: Jiyoung Chung, het duo Wade Kavanaugh en Stephen B. Nguyen, Martin en Erik Demaine, Katrin Paul en Joris Kuipers, die we interviewen.

Jong: De magische draadinstallaties van House of Makers

Door Julien Staartjes

Agerend tegen de ivoren torens waarin zij hun eigen disciplines zien vastzitten, produceren schrijfster Sterre van Rossem en dansers/choreografen Matthew Pawlicki-Sinclair en Peter Leung onder de naam House of Makers voorstellingen, installaties en exposities waarin zij op interdisciplinaire wijze kunstvormen aan elkaar verbinden. Sprekend voorbeeld is The Dreamcatcher, een draadinstallatie waarbij het materiaalgebruik een duidelijk effect heeft op de toeschouwer.

Weerzien met… Gijs Assmann

Door Harald Schole

Veel interviews met beeldend kunstenaars in kM zijn momentopnamen. Vaak wordt er in zo’n interview een project besproken waar nog aan wordt gewerkt of vertelt de kunstenaar over zijn of haar toekomstplannen. Het is interessant om te zien wat daarvan geworden is. Ook gaat de inhoudelijke en technische ontwikkeling van een kunstenaar gewoon door. In de rubriek Weerzien met... plaatsen we een serie interviews met kunstenaars die al eens eerder door kM zijn geïnterviewd.

 

Materiaaltechnisch

 

Tussenstand kleurpotlodenonderzoek

Door Pieter Keune

In kM 86 hebben we het oordeel van vijf kunstenaars gegeven over enkele kleurpotloden die zij voor kM aan een kritisch gebruikersonderzoek hebben onderworpen. In kM 87 hebben we een tussenbalans gegeven van de lichtechtheid na drie maanden, binnen achter glas. Na een jaar bekijken we opnieuw de lichtechtheid van de verschillende merken.

Technieken van de traditionele Chinese schilderkunst

Door Pieter Keune

Sinds de Culturele Revolutie in China heeft de westerse schildertechniek op ruime schaal ingang gevonden bij Chinese kunstenaars. Toch worden nog veel kunstschilders beïnvloed door de traditionele wijzen van schilderen en proberen zij een synthese te vinden van twee culturen. In het vorige nummer werden de belangrijkste materialen van de traditionele Chinese schilderkunst besproken, nu de technieken.

Gipsen modellen gieten in brons II

De afwerking van De stumme Zeuge door Bronsgieterij Jos Boerekamps
Door Florence Husen

Dat het gipsen model van Holocaust-monument Der stumme Zeuge van Hermann Josef Mispelbaum een uitdaging was voor Bronsgieterij Jos Boerekamps, daarover vertelde compagnon Ton Welten in het vorige nummer van kM. Toen stond het gietproces centraal, nu vertelt Jos Boerekamps over de afwerking van het beeld. ‘Mispelbaum wilde geen aantasting van de vorm, zelfs geen ingebouwde chip.’

De ontdekking van verflagen bij Mark Rothko

De Seagram Murals van Mark Rothko onderzocht
Door Pieter Keune

Op internet circuleren YouTube-filmpjes waarop zelfbenoemde deskundigen demonstraties geven van de techniek van Rothko. Met heel veel terpentine verdunde olieverf wordt met een brede kwast over het doek gesmeerd. Je mag het proberen, maar op deze manier zul je nooit een Rothko-achtig resultaat krijgen. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft gegevens opgeleverd op grond waarvan een reconstructie van Rothko’s techniek mogelijk wordt.

De complexe geschiedenis van titaandioxidepigmenten

Synthetische anorganische pigmenten
Door Matthijs de Keijzer

De titaandioxidepigmenten (anataas- en rutielmodificatie) zijn de belangrijkste synthetische anorganische verfstoffen die in de twintigste eeuw aan het palet van de kunstenaar zijn toegevoegd. Dit artikel is het slotdeel in een reeks over synthetische anaroganische pigmenten. Lees hier de noten bij het artikel.

 

Kunsthistorisch

 

Rothko’s stappen naar abstractie

De Rothko-tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag
Door Monika Auch

Vanaf 20 september 2014 zijn in 52 schilderijen en 10 werken op papier van Mark Rothko in het Gemeentemuseum Den Haag te zien. De stappen die Mondriaan en Rothko op de weg naar abstractie hebben gezet, worden aanschouwelijk gemaakt door schilderijen van beide kunstenaars met elkaar te confronteren. Aan het woord is hoofdconservator tentoonstellingen en curator dr. Franz Kaiser.

Instabiele media behouden voor de toekomst

Door Monika Auch

‘Een digitaal kunstwerk is door het digitaal opslaan en bewerken zonder kwaliteitsverlies reproduceerbaar’, stelt Wikipedia. Niets is minder waar. In Nederland houdt stichting LIMA zich bezig met het behoud van deze instabiele media. In de kelder van het voormalige Pathologisch Anatomisch Laboratorium in Amsterdam bevinden zich vergrendelde, gekoelde ruimtes met duizenden cassettes en files. Een passende locatie voor een archief van vergankelijke gegevens.

 

Overige

 

Een tolvlucht in piepschuimblokken

Kunst in de openbare ruimte
Door Harald Schole

Vliegbasis Soesterberg uit 1910 is het oudste vliegveld van Europa en het op één na oudste van de wereld. De vliegbasis is in 2008 opgeheven. Om de transformatie van een gesloten, geheimzinnig militair terrein tot een gebied met openbare functies te begeleiden, hebben Sanja Medic en acht andere kunstenaars sinds 2010 er site-specific werken gemaakt. Deze vormen de Collectie De Basis.

Koperachtige uitslag door bronzende verf

Vraag het de expert
Door Pieter Keune

In ‘Vraag het de expert’ geeft kM antwoord op lezersvragen van materiaaltechnische aard. Of u nu kunstschilder, textielkunstenaar of beeldhouwer bent – kM zoekt de juiste expert. Deze keer vraagt kunstschilder Jorn van Leeuwen zich af waarom de bovenste verflaag van enkele van zijn schilderijen koperachtig is uitgeslagen. Dit fenomeen heet ‘bronzen’. Hoe komt het tot stand en wat is de rol van Parijs blauw hierin?

De vele namen van ‘Parijs’ blauw

De eigenschappen van Parijs, Berlijns en Pruisisch blauw
Door Pieter Keune

Wat hebben Berlijns, Parijs, Pruisich, Antwerps blauw, staalblauw, Marie-Louise blauw en nog tweehonderd andere namen met elkaar gemeen? Het gaat om chemisch nauw verwante verbindingen met een blauwe kleur die tegenwoordig steeds vaker vervangen worden door phthalocyanine blauw.

Kunst & Media

Kort & Actueel

Colofon

Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect