kM 93: Kleur

 

> Word abonnee

Dit nummer is uitverkocht.

 

Interviews

 

Kleur en keramiek

De overdadige beelden van Hans van Bentem

Door Harald Schole

Een van de grote permanente lichtkunstwerken in Amsterdam is te zien aan de gevel van Solid 11 Furore aan de Eerste Constantijn Huygensstraat. Overdag weerspiegelt Crystal Growth de omgeving, bij het vallen van de avond start een kleurrijk lichtspel. Het kunstwerk is gemaakt door Hans van Bentem, die ook veel keramisch werk maakt.

Creatieve vervorming

Nespresso volgens Ana Navas

Door Julien Staartjes

Creatief, in de meest letterlijke zin van het woord, zou ze haar werk zelf niet noemen. Toch viel Ana Navas (Quito, 1984) op met het uiterst originele werk dat ze exposeerde bij de Ateliers in Amsterdam. Taal, en met name vertaling, neemt in haar werk een centrale plaats in en ze overschrijdt geregeld grenzen.

De materie van kleur 

De ambachtelijke technieken van Femmie Duiven

Door Anton Staartjes

De objecten van Femmie Duiven bevatten vaak ambachtelijke textiele technieken gecombineerd met onder andere gips, zand, steen of glas. De kleuren die ze gebruikt, hebben in veel gevallen een direct verband met het toegepaste materiaal: kleur wordt materiaal en materiaal wordt kleur.

 

Materiaaltechnisch

 

Het laatste licht van het jaar

Frank Lisser over veranderingen van het licht in de lucht

Door Pieter Keune

Iedereen is zich bewust van het feit dat de kleuren in de lucht voortdurend wijzigen. Maar hoe leg je dat als schilder vast? Frank Lisser heeft al 25 jaar de veranderingen in het licht op de laatste dag van het jaar in een serie schilderijen vastgelegd. ‘Het laatste licht’ is ook symbolisch voor het afscheid van het jaar.

Experimenteren met plantaardige drukpasta’s

Naan Rijks over haar Blauwe maandag-project

Door Monika Auch

Naan Rijks is een echte hybride, zij is biologe en beeldend kunstenaar met een eigen visie op kleur en het gebruik van plantenkleurstoffen. Voor haar project Blauwe maandag zaait, kweekt en oogst zij verfplanten om daaruit kleurstoffen te extraheren en plantaardige drukpasta’s voor grafische druktechnieken te ontwikkelen, of om er haar eigen zeefdrukken en etsen mee te maken.

De tastbaarheid van een Toyobo-ets

Monique Kwist over de mogelijkheden van de techniek

Door Monika Auch

Monique Kwist houdt van het spel van licht in lege ruimtes. Zij werkt sinds een aantal jaren met de Toyobo-plaat en is enthousiast over de mogelijkheden. Zij vindt de Toyobo plaat kwalitatief beter dan oudere zelfmaak polymeerplaten, ze is minder milieubelastend en duurzamer want beter te gebruiken om hogere oplages te drukken. Ten slotte kun je de Toyobo plaat voor twee zeer verschillende druktechnieken gebruiken, namelijk als ets en als stempel.

Magisch licht scheppen in de duisternis

Bert Vredegoor over het bleken van zwart fluweel

Door Florence Husen

Bert Vredegoor ontdekte dat als je met bleekwater zwart fluweel bewerkt, dat een prachtige goudgele kleur oplevert. Maar eenmaal door een koper opgehangen in een ruimte met een hogere luchtvochtigheidsgraad dan in het atelier van Vredegoor, werd de achtergebleven chloorverbinding in het werk weer actief, met gaten tot gevolg. De kunstenaar benaderde Print Unlimited om een oplossing te zoeken voor dit probleem.

De ‘revolutie’ van de 3D-printer

Een stand van zaken

Door Anton Staartjes

De techniek van het 3D-printen ontwikkelt zich snel. Is het voor beeldend kunstenaars en ontwerpers ‘nieuw en vernieuwend’ of gewoon een handige tool? 

Materiaalgebruik en maakproces van het Norfolktriptiek

Historische schildertechnieken

Door Charlotte Caspers

Dit is het tweede artikel uit een serie waarin Charlotte Caspers reconstructies van (details van) historische schilderijen en de bijbehorende schildertechniek beschrijft. De serie is chronologisch opgebouwd en gaat over projecten waaraan zijzelf heeft (mee) gewerkt, met nadruk op West-Europese ezelschilderijen. Hier bespreekt Caspers de reconstructie van een paneel van het Norfolktriptiek.

 

Kunsthistorisch

 

De geschiedenis van blauw & groen

Van lapis lazuli tot Pruisisch blauw en verdigris tot Schweinfurtergroen

Door Monica Rotgans

Aan de geschiedenis van blauw en groen zijn de mogelijkheden van het schilderspalet te volgen. Met deze kennis kunnen we de oorspronkelijke keuzes en bedoelingen van kunstenaars beter begrijpen.

 

Theoretisch

 

Kleuren mengen

Voorbij de kleurenleer van Johannes Itten

Door Pieter Keune

De meeste kunstenaars zijn vertrouwd met de kleurenleer van Johannes Itten die zijn oorsprong in het vooroorlogse kunstopleidingsinstituut Bauhaus vond. Het is een fenomenologisch systeem dat de werking van kleur en kleurcombinaties uitstekend beschrijft. Maar als een kunstenaar in de praktijk met concreet materiaal een kleur wil mengen, blijkt Itten weinig behulpzaam.

Hemels licht

Over de kleur van het licht

Door Pieter Keune

In de documentaire Hollands Licht uit 2010 wordt beeldend kunstenaar Joseph Beuys geciteerd. Hij zou gesteld hebben dat sinds de inpoldering van de Zuiderzee het specifieke Hollands licht, zoals dat door schilders uit de zeventiende eeuw is verbeeld, is verdwenen. De meningen zijn hierover verdeeld, maar feit is wel dat de samenstelling van de atmosfeer en de invalshoek van het zonlicht de kleur van het licht bepalen.

 

Overige

 

Kunst & Media

Vraag het de expert

Hoe te lijmen zonder lijmtafel

Door Pieter Keune

Michiel Hogenboom benaderde kM met de volgende vraag: ‘Ik ben op zoek naar tips hoe ik zonder lijmtafel een uitgesneden geschilderd doek op ongeprepareerd linnen kan plakken/verlijmen. Om het daarna weer op te kunnen spannen. Kan ik daar een Pattexlijm voor gebruiken?’ kM geeft antwoord.

De Sculpture of Fame van Bastienne Kramer

Kunst in de openbare ruimte

Door Harald Schole

Het Atelier Rijksbouwmeester heeft Bastienne Kramer twee keer gevraagd om voor een gevangenis een kunstwerk te ontwerpen, voor Amerswiel in Heerhugowaard en voor de Justitiële Jeugdinrichting De Maasberg in Overloon. Voor de laatste opdracht kreeg ze de instructie mee om met de gevangenen samen te werken, wat goed bij Kramers wens past om met haar werk de mogelijkheid tot aanraking te bieden.

Highlights BouwBeurs en Material Xperience

Door Harald Schole

In tien hallen van de Jaarbeurs in Utrecht kwam van 9 t/m 13 februari 2015 tijdens de BouwBeurs en Material Xperience de bouwwereld samen. Veel materialen en technieken zijn evenwel ook interessant voor beeldend kunstenaars, vormgevers en restauratoren. kM zet de highlights op een rij.

Kort & Actueel

Colofon

Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect