kM 94: Verf

 

> Word abonnee

Dit nummer is uitverkocht.

 

Interviews

 

Volkskunst als inspiratiebron

De schilderingen van Gijs Frieling

Door Harald Schole

Gijs Frieling (1966) werkt na zijn studie aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam nu twintig jaar als zelfstandig beeldend kunstenaar. Hij heeft een veelzijdige beroepspraktijk: hij is schilder, voert opdrachten uit, werkt projectmatig samen, is docent en is adviseur van de Rijksbouwmeester. Zijn interesse in de kunst en cultuur en de positie die kunst in de samenleving inneemt, zie je in zijn werk terug.

3D-print als halffabricaat

Roos Meerman bewerkt 3D-prints met ambachtelijke technieken

Door Julien Staartjes

Ze sleepte al de New Material Fellow 2014 in de wacht en onlangs won ze de Gelderse IPKW Award. Met Aera Fabrica heeft de Arnhemse ontwerpster Roos Meerman geest gegeven aan een bijzonder innovatief project, waarin een combinatie van glasblazen, 3D-printen en blowmolding centraal staat.

 

Materiaaltechnisch

 

Ontwikkeling van de aquarelverf

Van Arabische gom tot Aquazol

Door Pieter Keune

Vanaf de oudheid zijn verven gebruikt die in water oplosbaar of met water verdunbaar waren. Eitempera en lijmverven waarmee de zogenaamde Tüchlein-schilderingen zijn vervaardigd, zijn voorbeelden van verven die met water worden toegepast. Met ‘aquarel’ worden in het bijzonder verven op basis van een wateroplosbare gom, zoals Arabische gom, bedoeld. Albrecht Dürer wordt in het algemeen als de eerste kunstenaar beschouwd die bewust aquarelverf gebruikte.

kM onderzoekt: QoR Watercolor

Een nieuwe aquarelverf gebaseerd op Aquazol

Door Florence Husen

Aquarelverf wordt traditioneel samengesteld uit pigment en Arabische gom. Voor een goede verwerkbaarheid worden stoffen als glycerine, honing en (synthetisch) ossengal toegevoegd. In hoofdzaak zijn dit natuurlijke grondstoffen. Golden komt nu met een aquarelverf op de markt, QoR Watercolor, die gebaseerd is op het synthetische materiaal Aquazol. kM heeft gekeken naar de specifieke gebruikseigenschappen en of deze verf voordelen biedt boven de traditionele verven.

Pasteus schilderen met olieverf 

Wat gebeurt er als olieverf droogt

Door Pieter Keune

Aan het pasteus gebruik van olieverf kleven risico’s. Welke zijn dat en wat is een veilige manier om dikke lagen olieverf aan te brengen? Een rechtszaak die veertien jaar liep, heeft de nodige inzichten hierover met zich meegebracht.

kM onderzoekt: de treksterkte van lijm

En de invloed van vulstoffen hierop

Door Juliet Baines

Master- en post-masterstudenten van de afdeling Boek en Papier van de Universiteit van Amsterdam hebben in maart 2015 een vierdaagse workshop ‘Lijmen’ gevolgd. Onderdeel van de workshop was het bepalen van de invloed van drie verschillende vulstoffen op de treksterkte van twee lijmen: stijfsel en methylcellulose.

kM onderzoekt: de hechting van Yupo

Bij gebruikmaking van verschillende materialen

Door Selma Dronkers

Beeldend kunstenaar Selma Dronkers wilde met kleur het thema ‘Lichtval’ uitdiepen. Een papieren drager bleek niet het gewenste ijle en ongrijpbare effect op te leveren. Ze startte een zoektocht naar de juiste drager en kwam uiteindelijk bij Yupo terecht, een synthetisch materiaal gemaakt van polyproyleen. In dit artikel beschrijft ze haar ervaringen met Yupo.

Van priktekening tot doorstuifdot

Drie muurschilderingen van Nimeto-studenten voor de Tour de France

Door Mariëlle Osté

Een klassieke muurschildering tot een goed einde brengen is een huzarenstukje. De Utrechtse Nimeto-studenten die de opleiding Restauratie en Schildertechnieken volgen, hebben onder leiding van schilderdocent Ivanka Massink Utrecht voorzien van drie muurschilderingen in het kader van project Painting the Town. Ze zijn bedoeld om de start van de Tour de France op (2-5 juli 2015) luister bij te zetten.

Historische schildertechnieken

De weergave van materie in Van Eycks Musicerende Engelen

Door Charlotte Caspers

Dit is het derde artikel uit een serie waarin Charlotte Caspers reconstructies van (details van) historische schilderijen en de bijbehorende schildertechniek beschrijft. De serie is chronologisch opgebouwd en gaat over projecten waaraan zijzelf heeft (mee) gewerkt, met nadruk op West-Europese ezelschilderijen. Deze keer bespreekt Caspers de weergave van materia in Van Eycks Musicerende Engelen.

 

Slim textiel

 

Wearables zijn hot

Vijf prototypes uit het Smart Textile Services-project

Door Monika Auch

Dit voorjaar toonde het TextielMuseum elf prototypes die onderdeel zijn van het door de overheid gefinancierde Smart Textile Services-project. Ze laten zien wat slim textiel in de toekomst kan betekenen voor bijvoorbeeld de gezondheidszorg. De uitdaging ligt in het gebruiksklaar maken van de vele innovatieve ontwikkelingen.

Mode die voor ons zorgt

Marina Toeters over ultramoderne technologie in kleding

Door Monika Auch

Marina Toeters (1982) werkt op het snijvlak van modetechnologie en -design. Via haar bedrijf by-wire.net stimuleert ze sinds 2007 samenwerking tussen de mode-industrie en technici. Ze adviseert onder andere Philips Research en de European Space Agency (ESA) over productontwikkeling. Als docent, coach en onderzoeker werkt ze voor de HKU, Saxion en TU Eindhoven.

 

Overige

 

Kunst in de openbare ruimte

Drie kunstenaars over hun werken voor kunstmanifestatie Gimme Shelter

Door Harald Schole

1: Swingwings van Zoro Feigl

In tegenstelling tot de geldverslindende JSF gebruikt Zoro Feigl voor zijn Swingwings technisch efficiënt en artistiek effectief bestaande materialen. Twee oude windmolenvleugels van net geen vijtien meter balanceren op een vrij dunne paal. De vleugels zijn door middel van een kogelscharnierpunt met elkaar verbonden en kunnen vrij – zowel tuimelend als draaiend – op de wind bewegen.

2: Pink JSF van Stefan Gross

De hoge wanden van de werkplaats van Stefan Gross weerkaatsen een roze gloed. Op ware grootte ligt er ondersteboven de romp van de JSF. De vleugelonderdelen staan opgeslagen in de ruimte ernaast. Uit onverwachte en grotendeels recyclebare materialen heeft Gross een barbieroze JSF gecreëerd.

3: Flying Gulliver van Štuk en Hudcovicová

Met een ‘gulliveriaanse pinocchiade’, een groot beeld met een heel lange neus, hebben MatjaĆŸ Štuk en Alena Hudcovicová hun beeld van de JSF neergezet. Het bijna vijftien meter lange beeld lijkt een ter de aarde gestorte mythologische figuur. Het is niet Icarus, maar de kunstenaars willen wel de mythe van het supergeweldige onzichtbare vliegtuig doorprikken.

Kunst & Media

 

Vraag het de expert

Is masonite geschikt voor langdurig behoud van schilderijen?

Door Pieter Keune

Gerard Huysman benaderde kM met de volgende vraag: ‘In een artikel in Palet staat dat masonite voor langdurig behoud (40-60 jaar) minder geschikt is, omdat door het vet op het masonite de hechting van de grond- en olieverf matig is. Elke verfsoort zou zich op masonite gemakkelijk laten afschuren, een teken van slechte hechting. Ik gebruik al 25 jaar masonite en heb van een slechte hechting nooit iets gemerkt. Moet ik vrezen dat mijn schilderijen na zestig jaar gaan bladderen?’ kM geeft antwoord.

Een verzorgde presentatie telt

Plakken en lamineren volgens Bootsma Technologies

Door Anton Staartjes

Bootsma Technologies, met vestigingen in Zwolle en Zaandam, is gespecialiseerd in plakken en lamineren. Er wordt geplakt op een breed scala van materialen waaronder dibond, polystyreen, kapamount, forex, geanodiseerd aluminium en natuurlijk ook op karton. De producten vinden niet alleen aftrek voor commerciële toepassingen zoals presentaties en displays voor etalages en beurzen, ook kunstenaars en fotografen maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden om hun prints en foto’s op te plakken.

Kort & Actueel 
Colofon

Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect