kM 95: natuurlijke kleurstoffen

 

> Word abonnee

Dit nummer is uitverkocht.

 

Interviews

 

Een palet vol verfplanten

Natuurlijke kleurstoffen in het werk van Nan Groot Antink

Door Florence Husen

Wat 25 jaar geleden begon met een zoektocht naar een andere manier van schilderen, heeft geleid tot het gebruik van natuurlijke verfstoffen in de meest uiteenlopende kunstwerken; van series monochrome doeken tot installaties met steeping pots. Ondanks de arbeidsintensiviteit die erbij komt kijken, blijft kunstenaar Nan Groot Antink trouw aan haar palet met plantaardige materialen.

 

Printmaking met levende materialen

Hoe Chika Ito de Japanse verftraditie doet herleven

Door Monika Auch

Chika Ito werkt al jaren aan de ontwikkeling en het bekendmaken van het drukken van grafiek met natuurlijke materialen. Zij is een van de drie oprichtsters van Flatto81, een duurzaam designproject. Sinds 2009 heeft Chika Ito een eigen atelier in Den Bosch waar zij regelmatig workshops geeft, onder meer hoe je inkt maakt uit eetbare materialen.

 

Poëzie in planten

Het plantenlaboratorium van Arja Hop

Door Monika Auch

Sinds 2013 doet Arja Hop artistiek onderzoek naar de kleurstoffen uit planten die in een omschreven gebied groeien, bijvoorbeeld langs de snelwegen in Amsterdam. Het project ‘Residu’ heeft onder meer geleid tot een overzicht van maar liefst 220 plantaardige kleurstoffen van bermplanten in de hoofdstad.

 

De ontdekking van de sterrenhemel

Ria van Eyk over het kleurgebruik in haar oeuvre

Door Pieter Keune

Het Prins Bernhard Cultuurfonds in Noord-Brabant heeft in 2014 de oeuvreprijs toegekend aan Ria van Eyk (1938). Volgens de jury is haar oeuvre consistent en uitgebalanceerd. Het kenmerkt zich door eenvoud en helderheid. Zij heeft de textielkunst bevrijd van het puur ambachtelijke. kM blikt met Ria van Eyk terug op haar carrière.

 

Natuurlijke kleurstoffen

 

Plantaardige kleurstoffen in het grafische atelier

De toepassing ervan bij zeefdrukken, houtsnedes en etsen

Door Monika Auch

Hoe gebruik je natuurlijke kleurstoffen bij grafische technieken? Dit voorjaar was in het Amsterdams Grafisch Atelier een bijeenkomst over het gebruik ervan bij zeefdrukken. De Amerikaanse printmaker Scott Ludwig deed er ervaring op met het maken van plantaardige drukinkten voor gebruik bij houtsnedes en etsen. Een verslag in twee delen.

 

Van meekrap tot brandnetel

Pigmenten uit plantenstoffen

Door Pieter Keune

Kook spinazie, filtreer door een koffiefilter en doop een wit schoolbordkrijtje in de groene vloeistof. Haal het na een tijdje eruit, laat het drogen en maal het fijn. Op primitieve wijze heeft men een pigment voor de bereiding van verf gemaakt. Geen al te beste kwaliteit nog. In dit artikel bespreken we enkele bekende en minder bekende pigmenten die uit plantenstoffen worden vervaardigd.

 

Gele zijde voor Boeddha

Het gebruik van verfplanten in de Chinese textielkunst

Door Regina Hofmann-de Keijzer

Reeds vele eeuwen staat de Chinese textielkunst in hoog aanzien en geniet naast de schilderkunst door spectaculaire archeologische opgravingen, wetenschappelijk onderzoek en internationale tentoonstellingen grote belangstelling. Dit artikel geeft naast het kleurstofonderzoek aan een stapel zijden kledingstukken uit de Tang-dynastie, afkomstig van de Famen-tempel, een overzicht van de historische Chinese textielververij, het gebruik van de beduidendste verfplanten en hun voorkomen in China.

 

Het kleurenpalet van de volkskunst

Valentina Romanenko over kleur in Oezbeeks textiel

Door Ruslan Nimetoullaev

In het moderne Oezbekistan werken veel ontwerpers met traditionele materialen en technieken. Doordat de meeste materialen die in het Westen gebruikelijk zijn niet of nauwelijks in Centraal-Azië beschikbaar waren, hebben ambachtslieden een grote kennis verworven van het werken met plaatselijke materialen. kM interviewt de in Oezbekistan bekende modeontwerpster Valentina Romanenko hierover. 

 

Materiaaltechnisch

 

Historische schildertechnieken

Een vijftiende-eeuwse tekening (uit de omgeving) van Jan van Eyck

Door Charlotte Caspers

Dit is het vierde artikel uit een serie waarin Charlotte Caspers reconstructies van (details van) historische schilderijen en de bijbehorende schildertechniek beschrijft. De serie is chronologisch opgebouwd en gaat over projecten waaraan zijzelf heeft (mee) gewerkt, met nadruk op West-Europese ezelschilderijen. Deze keer bespreekt Caspers het materiaal en de verandering in verschijningsvorm van een vijftiende-eeuwse tekening (uit de omgeving) van Jan van Eyck. Met dank aan Arie Wallert.

 

Innovatie

 

De Open Wetlab van de Waag Society

Waar kunst en wetenschap samenkomen

Door Anton Staartjes

De Waag Society in Amsterdam, voorheen Maatschappij voor oude en nieuwe media, profileert zich al ruim twintig jaar als instituut voor kunst, wetenschap en technologie. Het Open Wetlab is sinds 2013 onderdeel van de Waag Society, en richt zich op de biowetenschappen en het ontwerp en de ethiek van het leven. Lucas Evers, hoofd van het Open Wetlab, vertelt over het onderzoek dat er gedaan wordt.

 

Elevated printing

Jan van Iwaarden over de ‘2,5D’-printtechniek

Door Harald Schole

Afgelopen juni presenteerde Océ in haar vestiging in Venlo elevated prints van schilderijen. Jan van Iwaarden, die veel voor kunstenaars werkt, was aanwezig bij de presentatie. Net als Océ maakt Van Iwaarden Artwork gebruik van een Arizona-flatbedprinter en software van Project EIGER. Hoe werkt de techniek?

 

Overige

 

Kunst in de openbare ruimte

Als een vis in het water: Schubbenschimmen van Marjet Wessels Boer

Door Harald Schole

Marjet Wessels Boer houdt van oude steden waar de overgang tussen openbaar en privé zacht is, waar de kilheid van de autonome architectuur niet dominant is. In Spaarndam creëerde ze in opdracht van Ymere voor de vrij statische wijk Het Schuttersstuk vier hekwerken in de vorm van vissenlijven.

 

Vraag het de expert

Over problemen met retoucheervernis

Door Pieter Keune

De laatste tijd zijn enkele klachten bij kM binnengekomen over een retoucheervernis van een bepaalde fabrikant. De verf zou niet drogen en verf gaat op de retoucheervernis parelen, de hechting laat te wensen over. De vraag die dan als eerste wordt gesteld is of de fabrikant de receptuur niet veranderd heeft.

Kunst & Media

Kort & Actueel

Colofon

Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect