kM 103: Lichtval

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

Denken in licht

Germaine Kruip is terug waar ze ooit begon: het theater

Door Edith Rijnja

Kruip begon ooit als scenograaf. Daar leerde ze werken met licht. Ze studeerde af aan DasArts en schreef zich in voor de Prix de Rome beeldende kunst en theater waar ze de tweede prijs won. Een tweejarige residency aan de Rijksakademie volgde; haar definitieve overstap, zo leek het, naar de beeldende kunsten. Met haar meest recente project A Possibility of an Abstraction combineert ze beide liefdes.

Geen piece of cake

De concepten van Johannes Büttner

Door Thijs Janssen

Het nieuwste werk van Johannes Büttner (1985), deelnemer bij De Ateliers in Amsterdam, gaat over ambacht en economie. Hij benaderde een aantal bakkers en vroeg hen om taarten te bakken. Deze taarten vormden het begin van een interessant kunstproject; een verkenning naar de plaats van de kunstwereld in het economische systeem.

De zeggingskracht van materiaal

Ann-Sophie Lehmann over ‘material literacy’

Door Monika Auch

Ann-Sophie Lehmann is als hoogleraar moderne en hedendaagse kunst verbonden aan de faculteit der letteren van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Haar vernieuwende onderzoek naar artistieke creatieve processen en materiaalgebruik ontwikkelt een nieuw begrip van kunst door het bestuderen van de maakprocessen, in het bijzonder de zeggingskracht van materiaal. Ze richt zich zowel op oude materialen, bijvoorbeeld verf en klei, alsook op nieuwe artistieke media, zoals software. Haar doel is het bevorderen van een ‘geletterdheid in materiaal’, oftewel ‘material literacy’ in de kunstgeschiedenis.

Materiaaltechnisch

Kwaliteit voor de professional

Papiersoorten van Strathmore onder de loep

Door Harald Schole

Royal Talens is sinds 2017 de exclusieve distributeur van het rijke assortiment van de Amerikaanse papierleverancier Strathmore in Europa, Midden-Oosten en Afrika. Ter introductie kreeg de redactie een proefpakket. We voerden enkele testjes uit en bekeken de informatie van de fabrikant.

De nukken van een eigenwijs medium

Verf lezen met kleurexpert Monica Rotgans

Door Monica Rotgans

Een kunstwerk kun je op verschillende manieren bekijken en interpreteren: als liefhebber, historicus, theoreticus, belegger, vakmens of toerist. Voor ieder heeft dit werk een andere vorm en betekenis. Wat de kijkwijzen echter gemeenschappelijk hebben, is het doorgaans over het hoofd zien van het materiaal, terwijl een kunstwerk alleen kan bestaan dankzij de optelsom van dat materiaal. Met deze nieuwe serie willen we meer inzicht geven in het doen en laten van dat materiaal – verf – en de gevolgen die dit heeft voor bijvoorbeeld kleur.

Mensvriendelijk fixeren

Een onderzoek naar watergedragen fixatieven

Door Pieter van Broekhuizen

Het fixeren van houtskool- en pasteltekeningen is voor menig kunstenaar een terugkerende beproeving vanwege de zeer onaangename lucht van het fixatief. Bij verneveling verdampen de organische oplosmiddelen uit het fixeer en verspreiden zich in het atelier; inademing is een aanslag op de gezondheid van de kunstenaar. Inmiddels zijn er diverse oplosmiddelvrije alternatieven op de markt gekomen. kM zette de middelen op een rij en onderwierp ze aan grondige tests.

Schering en inslag in de 21ste eeuw

Computergestuurd weven inspireert kunstenaars van nu

Door Monika Auch

In het TextielLab van het TextielMuseum in Tilburg vindt een hechte samenwerking plaats tussen opdrachtgevers en technisch medewerkers. Hoe inspireert weven aan computergestuurde Dorniermachines hedendaagse ontwerpers als Teun Hocks en Samira Boon?

Kleur en de vierde dimensie

Verkleuring en verandering bij plantaardige kleurstoffen

Door Monika Auch

Het werken met plantaardige kleurstoffen is rap toegenomen de afgelopen jaren. In musea, op werkplaatsen en in de pers is veel aandacht voor de meerwaarde van veranderende kleuren. kM besloot onderzoek te doen naar de technische en artistieke implicaties van het werken met plantaardige kleurstoffen en – bepaald niet onbelangrijk – de invloed van licht hierop.

Overige

Een ontdekking in toonwaarden

Een zwart-witte blouse als voorbeeld

Door Lux Buurman

Als we tekenen of schilderen naar de waarneming gaan we ervan uit dat we tekenen wat we zien. En als het niet zo goed lukt, dan denken we dat we ofwel beter moeten leren tekenen ofwel beter moeten kijken. Vaak moeten we beter leren kijken. Maar om beter te kunnen kijken, moet je wel je waarneming trainen. Bij die waarneming spelen toonwaarden een cruciale rol. Dit is het eerste deel van een nieuwe rubriek over schilderen.

Voor altijd vindbaar

Digitale archieven voor beeldende kunst en fotografie

Door Anton Staartjes

Het overlijden van een beeldend kunstenaar of fotograaf is voor de nabestaanden een tragisch moment. Naast het verwerken van het verlies zijn er ook praktische zaken aan de orde. Hoe te zorgen dat werk van de overledene vindbaar en zichtbaar blijft? Wat gebeurt er met een in een atelier, studio of woonhuis opgeslagen werkvoorraad? Voor antwoord op deze vragen zijn er twee initiatieven in het leven geroepen: de Stichting DKB voor beeldend kunstenaars en 1000fotos voor fotografen.

Toppers van het Stimuleringsfonds

Wat heeft de beurs hun gebracht?

Door Harald Schole

Halverwege 2016 interviewden wij Chloé Rutzerveld en Olivier van Herpt, twee veelbelovende ontwerpers die van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een bijdrage hadden ontvangen. Nu spreken we de twee talenten opnieuw om te weten te komen welke ontwikkelingen zij het afgelopen jaar hebben doorgemaakt en vooral ook om te horen: hoe vergaat het de ontwerpers nu?

Retoucheren met gekleurd licht

Van restauratietechniek naar onderzoeksinstrument

Door Sanneke Stigter

Voor restauratoren is het opnieuw beitsen van een ontkleurd meubel geen optie aangezien dit niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt voor het vervangen van verkleurde foto’s in samengestelde objecten, het verven van verkleurd textiel of het overschilderen van verkleurde schilderijen. Wanneer de eis van reversibiliteit bij restauraties onder druk komt te staan, kan retoucheren met gekleurd licht uitkomst bieden. De techniek kan bovendien worden ingezet als onderzoeksinstrument, zoals blijkt uit wat onderzoeker Federica van Adrichem vertelt naar aanleiding van haar behandeling van een achttiende-eeuws rococo-meubel van Andries Bongen.

Levenslijn als metrokaart

Het Ramses Shaffy Art Project van Marjan Laaper

Door Harald Schole

De vrienden Nigaio Wijnen en Rob Jansma ontdekten in Brussel dat er een metrostation naar een beroemde zanger was vernoemd: het Station Jacques Brel. Zij begonnen een initiatief en stelden aan de Gemeente Amsterdam voor om dit ook bij een van de stations van de toekomstige Noord/Zuidlijn te doen. Er volgde een landelijke prijsvraag waarbij kunstenaars werd gevraagd een Ramses Shaffy-kunstwerk te maken. Kunstenaar Marjan Laaper won met haar ‘levenslijn van LED-licht’.

Het publiek als drijvende kracht

Kunstenaarsgesprek in het atelier van Frits Nolte in Amsterdam

Door Anton Staartjes

Sociale Interactie is het thema van het kunstenaarsgesprek dat in een kleine setting in het atelier van gespreksleider Frits Nolte werd gehouden. In dit kunstenaarsgesprek gaat het om twee kunstenaars die hun publiek willen betrekken bij het maken of beschouwen van hun kunst: Elspeth Pikaar en Ida van der Lee.

Moderne lijmen en coatings

Hoe verouderingsbestendig zijn ze?

Door Elizabet Nijhoff Asser

Verzuring van papier en de gevolgen daarvan is een onderwerp dat in de jaren negentig veelvuldig in de krant stond. En het blijft de gemoederen bezighouden, gezien bovenstaande vraag van kunstenares Leni van den Band. Verzuring is echter niet de enige oorzaak van veroudering van papier. Want hoe verouderingsbestendig zijn PVAc-lijmen, coatings en acrylverven eigenlijk in combinatie met papier?

Trefpunt van kennis en ervaring

Cees Streep over Arts & Crafts Holland 

Door Eveline Broekhuizen

De meeste mensen die speciaalzaak Arts & Crafts Holland binnenlopen, zijn overweldigd door de grootte en diversiteit van het aanbod. Van het kleinste potloodje of boetseerspateltje tot stukken Chinees speksteen en etspersen. ‘Het is een soort snoepwinkel voor iedere kunstenaar’, zegt eigenaar Cees Streep met gepaste trots.

Kunst & Media

Colofon

Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect