kM 97: lijm

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

‘Lijmverf' als deconstruerend materiaal

De rol van epoxy in het werk van Alexander Schabracq

Door Harald Schole

Alexander Schabracq (1957) heeft een veelzijdig oeuvre. Hij schildert en maakt assemblages en ruimtelijke objecten voor de openbare ruimte en voor particuliere interieurs. Schabracq volgt zijn hart. In technisch opzicht kan zijn uitbundig verlijmen van diverse materialen problemen opleveren. Niets is minder waar.

De gevoelswaarde van materiaal

Associaties in het werk van Marianne Lammersen

Door Julien Staartjes

Of het nu een collage, sculptuur of installatie is, het werk van Marianne Lammersen (1984), vertrekt altijd vanuit de aantrekkingskracht van dat wat wringt. Frictie en spanning zijn belangrijke drijfveren voor de Friese kunstenares en met name technologische innovaties bieden een dankbare bron van inspiratie. Ook in haar nieuwe werk Uitbraak tast ze de relatie af tussen mens en vooruitgang.

Het rokje van Hamlet

Pau Groenendijk over het boek als Gesamtkunstwerk

Door Monika Auch

Het gesprek met Pau Groenendijk over haar lange carrière in het boekbinden gaat over de grondwet, het rokje van Hamlet en de 180 facsimile's voor het Letterkundig Museum. Hoe heeft haar werk zich verder ontwikkeld sinds het laatste interview met haar in 2011?

 

Lijm

 

Wat lijmen we waarmee?

Door Pieter Keune

Op internet en in de doe-het-zelfzaken zijn verschillende lijmwijzers te raadplegen. Het is onmogelijk om voor elke lijmklus een optimaal advies te geven. Vaak rolt daarom als advies een soort ‘alleslijm’ uit de bus. Met enige voorkennis zijn de lijmwijzers prima te gebruiken.

De belangrijkste lijmen

Over natuurlijke lijmen en synthetische harsen

Door Pieter Keune

Bij het lijmen mag men ervan uitgaan dat het te verlijmen materiaal sterker is dan de lijm. Het is dus zaak om de lijmverbinding zo te ontwerpen dat met een relatief zwakke lijm toch een voldoende sterke verbinding tot stand kan worden gebracht. Naast de lijmkeuze hebben we ook rekening te houden met de voorbehandeling en het gedrag op langere termijn. In deze bijdrage zullen we ons vooral beperken tot de keuze van de lijm.

Voorlijmen en craquelé

Door Pieter Keune

Naar aanleiding van de bespreking van storende barsten in de verflagen van Erna Anema in kM 92, ontving de kunstenares een e-mail. De afzender, van wie de naam bij de redactie bekend is, stelt dat voorlijmen 'helemaal nergens goed voor is'. Klopt dat wel?

Valkuilen bij het gebruik van lijm

Over het verschil tussen een laboratorium- en praktijksituatie

Door Harald Schole

In dit artikel beschrijven we twee voorbeelden van kunstwerken in de openbare ruimte waarbij er problemen zijn opgetreden die verband houden met het gebruik van lijm. We brengen deze geanonimiseerde voorbeelden, aangedragen door een adviseur kunstopdrachten, om inzicht te verschaffen in het soort problemen dat kan ontstaan als een labsituatie één-op-één in de praktijk wordt toegepast.

 

Materiaaltechnisch

 

Tussen licht en duisternis

Kunstenaarsgesprek in Galerie De Ploegh

Door Anton Staartjes

Bij de opening van de expositie ‘Tussen licht en duisternis’ in de Amersfoortse Galerie De Ploegh spraken kunstenaars Dominique Ampe, Araun Gordijn, Suus Kooijman en Michael Ryan onder leiding van Frits Nolte – zelf ook kunstenaar – over hun werk, en over de door hun gebruikte materialen en technieken. Een verslag.

De virtuele ruimte voelen

3D-ontwerpen met tastsensaties

Door Monika Auch

De workshop ‘Digitaal ontwerpen’ met het programma Anarkik3D Cloud9 en de haptische muis Falcon van Novint trok veel deelnemers. Ontwerper Ann Marie Shillito uit Edinburgh en de Nederlandse sieradenmaakster Birgit Laken als haar assistente gaven de ééndaagse workshop op meerdere creatieve centra, zoals MakerPoint in Eindhoven, het Cube Design Museum in Kerkrade en Das Forum für Schmuck und Design in Keulen.

De blok- of stortmal

De kunst van het mallen maken door Lotte Nijhof

Door Harald Schole

Hoe maak je mallen? Op YouTube vind je instructiefilmpjes en op websites worden alleen de algemene werkwijzen uitgelegd. In kM kiezen we voor de toegevoegde waarde van een persoonlijke benadering; Lotte Nijhof van De Mallenmaker licht de kneepjes van het vak toe. In dit artikel legt zij uit hoe je een blok- of stortmal maakt.

De originele verschijningsvorm van Bosch’ Marskramer

Historische schildertechnieken

Door Charlotte Caspers

Dit is het zesde artikel uit een serie waarin Charlotte Caspers reconstructies van (details van) historische schilderijen en de bijbehorende schildertechniek beschrijft. De serie is chronologisch opgebouwd en gaat over projecten waaraan zijzelf heeft (mee)gewerkt, met nadruk op West-Europese schilderijen. Deze keer bespreekt Caspers de reconstructie van de originele verschijningsvorm van De marskramer van Jheronimus Bosch.

 

Overige

 

Fonds Kwadraat

Renteloze leningen voor beeldend kunstenaars

Door Monika Auch

Fonds Kwadraat verstrekt renteloze leningen en vergroot daarmee exponentieel – in het kwadraat of tot de macht twee – de mogelijkheden voor het maken van kunst. Het geleende kapitaal komt immers terug nadat een kunstproject is gerealiseerd. Deze duurzame manier van financieren is uniek in Nederland. Een interview met directeur Francine Mendelaar, die op 6 oktober 2015 het Materiaalfonds omdoopte tot Fonds Kwadraat, en een verslag van een mede door haar georganiseerde dag over 'Experiment en financiering' op 2 november in het Spring House in Amsterdam.

Archief voor de toekomst

Over beheer en behoud van collectie en archief na overlijden

Door Pieter Keune

Wat laat je als kunstenaar je nabestaanden na? Is het een waardevolle artistieke erfenis of een verzameling werken en spullen waar niet doorheen te komen valt? Het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur (bkkc) heeft in samenwerking met verschillende organisaties een e-boek met raadgevingen voor kunstenaar en nabestaanden opgesteld. In Museum De Pont had het bkkc tevens op 25 juni 2015 een goed bezocht symposium over dit onderwerp georganiseerd.

Schimmelen van verf

Vraag het de expert

Door Pieter Keune

Bij kM zijn enkele vragen binnengekomen met betrekking tot het schimmelen van verf. De eerste vraag betreft het schimmelen van eigen gemaakte aquarelverf. Hoe komt dat en valt de verf nog te gebruiken?

Ervaring als beste leermeester

Samenwerking tussen werkplaatsen en onderwijsinstellingen

Door Harald Schole

Interact organiseerde voor het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur (bbkc) tijdens de Dutch Design Week op 22 oktober 2015 een debat over de band tussen werkplaatsen en onderwijsinstellingen. In dit artikel enkele highlights én een sprekend praktijkvoorbeeld van die samenwerking.

Kunst & Media

 

De kenmerken van stucco-lustro

Van kalkverf tot tadelakt

Door Bernice Crijns

Stucco-lustro is de Italiaanse term voor hoogglanzend pleisterwerk. Soms is gepolijst pleister door en door gekleurd, soms dient dit pleisterwerk als drager voor schilderingen. Handboeken en literatuur geven geen eenduidige definitie van stucco-lustro en vergelijkbare technieken, wat voor verwarring zorgt bij de identificatie. Wat is nu eigenlijk kenmerkend voor de makelij en verschijningsvorm van een historische stucco-lustro afwerking?

Sculptuur voor een badplaats

Being there van Marcel Smink

Door Harald Schole

Voor bijna elke kern van de gemeente Veere is in de afgelopen jaren een nieuw kunstwerk gemaakt. In Oostkapelle ontbrak nog een actueel kunstwerk. De dorpsraad van Oostkapelle nodigde in 2014 vier kunstenaars uit om een ontwerp te leveren. Er is keus uit vijf ruime locaties en bij een rondwandeling blijkt elk van die locaties weer vijf sublocaties op te leveren. Marcel Smink mag zijn ontwerp uitvoeren.

Kort & Actueel

Colofon

Uitgeverij De Doelenpers
Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

E: info@dedoelenpers.nl
Tel:  072-5275527
Fax: 072-5275528

Powered by SHARK Connect