X

Cover kM 101

kM 101: aquarel

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

Landschap in transitie

De aquarellen van Marena Seeling

Door Harald Schole

Marena Seeling schildert, fotografeert, maakt wandobjecten en installaties. De verschillende disciplines hebben een eigen aanpak en beïnvloeden elkaar. Onlangs verscheen van haar hand het boek Water Colors. Welke plek heeft de aquarel in haar oeuvre?

 

Eerherstel van de aquarel

Bruni Mortier over Aquarelinstituut België

Door Julien Staartjes

In de omgeving van het Belgische Mol vind je veel zandvlaktes, water en bossen. Een uiterst schilderachtige streek, die bekend staat als de Antwerpse Kempen. Niet voor niets ligt hier de bakermat van het Aquarelinstituut van België. De vereniging, ooit begonnen als een groep bevriende kunstenaars, bestaat inmiddels uit 250 leden uit België en Nederland. Onder hen zowel professionele als amateuraquarellisten. kM sprak voorzitter Bruni Mortier.

 

De mogelijkheden van Acrylic One

Workshop voor kM-lezers bij De Hazelaar te Soest

Door Harald Schole

Acrylic One is een composiet dat voor het maken van ruimtelijke objecten veel mogelijkheden biedt. Tijdens verschillende interviews in kM hebben kunstenaars hun waardering voor dit materiaal uitgesproken. Op zaterdag 4 maart konden bij De Hazelaar in Soest zeven kM-lezers en ondergetekende zélf aan de slag met Acrylic One, onder begeleiding van Leony Lambregts van A1 en Daan Westendorp.

 

Plain Paper

Tijdschrift over papier

Door Anton Staartjes

Op 2 februari 2017 lanceerden Philip Stroomberg (Stroomberg) en Ester Krop (De Monsterkamer) de tweede editie van het Engelstalige tijdschrift Plain Paper. Het magazine verschijnt één keer per jaar. In de eerste uitgave, die vorig jaar verscheen, stond 'papier en geluid' centraal. Deze tweede uitgave gaat over het oppervlak van papier.

 

Aquarelleren op groots formaat

Het lumineuze werk van Henri de Haas

Door Monika Auch

Henri de Haas heeft in zijn lange carrière als beeldend kunstenaar een adembenemend veelzijdig oeuvre opgebouwd, dat getuigt van een geweldige productiviteit. Aquarelleren geldt als de moeilijkste schilderkunstige techniek, want corrigeren of overschilderen is er niet bij. Maar voor De Haas is aquarelleren zo vanzelfsprekend als ademhalen.

 

Onderwijs als passie, beeldende kunst als vak

In gesprek met de voorzitter van de Hollandse Aquarellistenkring Sipke Huismans

Door Anton Staartjes

In de hectische periode waarin Sipke Huismans als directeur van de AKI in Enschede niet als kunstenaar maar als onderwijsmanager fungeerde, was aquarelleren - als een soort reddingslijn - zijn enige verbinding met het vak.

 

Evelyn Taocheng Wang ontmoet Frans Hals

Gedachten over het leven van begijnen in aquarel

Door Edith Rijnja

Het gaat goed met de Chinese kunstenares Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981). Eind vorig jaar ontving ze De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2016. Kort daarvoor won ze in Duitsland de Dorothea von Stetten Kunstprijs. Tot 7 mei loopt haar solotentoonstelling in De Hallen in Haarlem. En op stapel staan een galerietentoonstelling in Londen en deelname aan Documenta 14 (Public Program) in Kassel.

 

Grafiek in brede zin

Kunstenaarsgesprek in Galerie de Ploegh

Door Anton Staartjes

Op 22 januari 2017 vond weer een kunstenaarsgesprek plaats in Galerie De Ploegh in Amersfoort. In het kader van de door de galerie georganiseerde Grafiekmanifestatie sprak gespreksleider Frits Nolte met Annelies de Greef, Marjan Jaspers, Gea Karhof en Gijs Pape over hun op de expositie getoonde werk.

 

Materiaaltechnisch

 

De vrijheid van tuften 

Rembrandt en Jan Taminiau in het tuftatelier

Door Monika Auch

In het TextielLab van het TextielMuseum in Tilburg werkt technisch medewerkster Karen Zeedijk met de tuftgun aan uiteenlopende opdrachten. Ze vertelt over haar werk aan een groot wandkleed naar aanleiding van de geliefde ets De omval van Rembrandt en de bijzondere, volumineuze creaties van couturier Jan Taminiau.

 

De metamorfose van insecten

Onderzoek naar het werk van Maria Sibylla Merian

Door Monika Auch

Aan de gevel van de Artis Bibliotheek (UvA) pronken 36 met goud ingelegde namen. Het zijn beroemde wetenschappers, onder wie slechts één vrouw: Maria Sibylla Merian (1647-1717), van wie de bibliotheek boeken en gouaches op perkament bezit. Conservator Hans Mulder, mederedacteur van de facsimile-uitgave van Merians beroemde boek Metamorphosis Insectorum Surinamensium, vertelt over het leven en werk van deze fascinerende vrouw, wetenschapper en kunstenaar.

 

Reinigers en risico's

Vragen van kunstenaars

Door Pieter van Broekhuizen

De risico's van blootstelling aan vluchtige organische oplosmiddelen, zoals terpentines, blijven kunstenaars bezighouden, ook al wordt er tegenwoordig minder over gepubliceerd dan zo'n twintig jaar geleden. De vraag naar geschikte alternatieven is nog altijd manifest, getuige vragen van lezers van kM. Welke alternatieven zijn te koop bij kunstenaarsmaterialenwinkels? En hoe staat het met de kennis over het gebruik van vervangende reinigingsmiddelen?

 

Lijmen en verbinden 

Themadag over de toepassing van en oplossingen voor verbindingen

Door Harald Schole

Het Mikrocentrum in Eindhoven is gespecialiseerd in technische opleidingen, themadagen en vakbeurzen en faciliteert het High Tech Platform. In december 2016 organiseerde het centrum samen met de Lijmacademie de themadag 'Verbinden en Lijmen' in Veldhoven. Ter introductie deponeerde een aantal sprekers een serie stellingen.

 

Bij toeval ontdekt: 'yinmin' blauw 

Verbastering van de elementen yttrium, indium en mangaan

Door Matthijs de Keijzer

Pigmentontdekkingen zijn tegenwoordig een zeldzaamheid. Toch is het chemici aan het begin van de eenentwintigste eeuw al enkele malen gelukt met de rutiel tin zinkoxiden, het niobium tin pyrochloor, het YInMn-blauw en het Vantablack. Deze verfstoffen wacht een toekomst op het kunstschilderspalet. Dit artikel gaat nader in op de ontwikkeling, productie, eigenschappen en het gebruik van het YInMn-blauw.

 

Archetype van een muurtje 

Werk van Martijn Sandberg aan de zuidgevel van het First-gebouw

Door Harald Schole

In 1955 ontwierp de Engelse beeldhouwer Henry Moore Wall Relief no. 1. Het is zijn enige werk in baksteen en sierde tot 2012 de buitengevel van het Bouwcentrum aan het Weena in Rotterdam. Bij de sloop van het gebouw werd het gedemonteerd, waarna het begin 2015 werd teruggeplaatst in de noordgevel van de nieuwbouw, het First-gebouw (ontwerp: de Architekten Cie). Martijn Sandberg werd in 2012 benaderd voor de opdracht voor de zuidgevel. Op de geveltekening markeert een rode omkadering, met een royaal gebaar, de aan hem toebedeelde ruimte.

 

Overige

 

Bauhausnotities Paul Klee online ontsloten 

Kunst & Media

Door Anton Staartjes

Het Zentrum Paul Klee in Bern heeft zo'n 3900 persoonlijke notities van Paul Klee online gezet. Het gaat om de notities die hij tussen 1923 en 1931 maakte als docent aan het Bauhaus, academie voor kunst en architectuur in Weimar.

 

Kort & Actueel

Colofon

Powered by SHARK Connect