X

kM 105: bloemen 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

Eindeloze kleurlagen

Kunstenaar PD Packard over haar unieke kunstenaarsboeken en de kwaliteit van Akua-inkt

Door Monika Auch

De Amerikaanse kunstenares PD Packard studeerde in New York en Londen. In haar atelier in Brooklyn experimenteert ze met Akua-inkten en past ze de Itajime Shiboritechniek toe op papier. Hieruit ontstaan de prachtigste werken. 

‘Where the wild roses grow’

Ingrid Simons’ fascinatie voor verdroogde bloemen

Door Florence Husen 

Al vanaf haar kunstacademietijd houdt Ingrid Simons zich bezig met vergankelijkheid, een thema dat ze tot uitdrukking brengt in haar vaak pasteuze schilderijen van landschappen en vooral bloemen. De laatste jaren is ze steeds vrijer en abstracter gaan werken. 

Miracle Garden 

Elspeth Diederix over haar bloemwonderen in een openbare tuin 

Door Anton Staartjes

Met steun van organisatieplatform Let it Grow, het Mondriaan fonds en het Amsterdamse Fonds voor de Kunst realiseerde Elspeth Diederix ‘The Miracle Garden’. Het is een openbare tuin in het Amsterdamse Erasmuspark waarin ze haar bloemwonderen cultiveert en registreert. Elk nieuw wonder zal ze fotograferen en via verschillende wegen aan de wereld tonen. 

Geschilderde snapshots van de straat

Raquel van Haver, een geëngageerde hedendaagse materieschilder

Door Dan Dickhof 

Jongeren uit de Bijlmer zie je in de media vaak als stereotypen verschijnen. Dat je ze ook kunt tegenkomen als thematiek in beeldende kunst is voor velen verrassend. Toch vormt de jongerencultuur in Amsterdam-Zuidoost een doorlopend thema in het nu al imposante, maar jonge oeuvre van kunstenares Raquel van Haver (Bogotá, Colombia, 1989). 

Een tapijt van bijen

Claudy Jongstra over biodiversiteit en de helende kracht van vilt 

Door Monika Auch 

De mondiale zichtbaarheid van haar werk heeft het woord vilt bijna automatisch gekoppeld aan de naam Claudy Jongstra. Wereldwijd is ze dé expert als het gaat om het toepassen van de oeroude vilttechniek op grote formaten in kunstwerken. Dit voorjaar gaat het internationaal rondreizende project ‘Woven Skin’ van start. 

Materiaaltechnisch

Een kamertje vol kleuren 

Kleuronderzoek in Van Doesburgs Bloemenkamer

Door Lisanne van den Heuvel & Martine Posthuma de Boer

Boven op de heuvel bij de stad Hyères ligt Villa Noailles, ooit het winterverblijf van burggraaf Charles de Noailles en zijn vrouw Marie-Laure de Noailles. In deze villa bevindt zich één van de weinige nog overgebleven uitgevoerde architectuurontwerpen in Frankrijk van de oprichter van de Stijl Theo van Doesburg: de Bloemenkamer. Onderzoek uit 2014 heeft uitgewezen dat de kamer ten minste één keer volledig en één keer deels is overgeschilderd. Over de zoektocht naar de oorspronkelijke kleuren uit 1925 van een kleurrijke kamer in een moderne villa.

De suggestie van fragiele blaadjes

Bloemen vragen om een delicate penseelvoering

Door Lux Buurman

In de tuin is een stralend rozerode camelia ontbloeid: een wonder van mathematiek. Er wordt wel gezegd dat kunst orde in de chaos van het leven schept, maar de volmaakte orde waarin de bloemblaadjes van de camelia gerangschikt zijn, zou kunst bijna overbodig maken. Bloemen zijn zo volmaakt dat daar met de penseel niets aan toe te voegen lijkt. Maar niets is minder waar: met een geraffineerde penseelvoering en een persoonlijk handschrift blijkt heel veel mogelijk. 

Voor het voetlicht

Kunst fotograferen – hoe doe je dat?

Door Willem Vermaase

Hoe kun je als beeldend kunstenaar zelf goede foto’s maken voor de documentatie van je eigen werk? Wat regel je tijdens het fotograferen en wat kun je beter achteraf bijstellen in een beeldbewerkingsprogramma? En welke lichtbronnen pas je toe? Met wat kleine adviezen kun je je eigen werk al gauw een stuk beter voor het voetlicht brengen. In dit artikel zetten we ze voor je op een rijtje. 

Bestanden bewaren

Digitaal beheer van je eigen collectie

Door Anton Staartjes 

Door het fotograferen van het eigen werk, dat zich vaak over een periode van jaren uitstrekt, ontstaat er een enorme ‘berg’ met bestanden. Hoe bewaar en beheer je deze bestanden nu op een handige en zo veilig mogelijke manier? 

Metaalgeheimen 

Een schat aan informatie dankzij de technieken van een oude zilversmid 

Door Monika Auch

Naar de hedendaagse smaak is het tafelstuk van de Neurenbergse zilversmid Wenzel Jamnitzer een uitzinnig en ‘over-the-top’ gedecoreerd zilveren object. Voor metaalrestauratoren van het Rijksmuseum biedt dit object uit 1549 een unieke inkijk in hoe vierhonderd jaar geleden de kunst van het levensecht gieten van beestjes en bloemen werd beoefend. 

‘Papier proeven’ 

Marchelma van Breugel over de grillen van haar grote liefde: papier

Door Harald Schole 

Het onderzoek naar stonepaper in kM 102 leidde tot contact met Marchelma van Breugel en haar bedrijf SNPR (snipper). Zij is papierrestaurator en geeft PapierClinics. kM sprak met Van Breugel over haar werk als papierrestaurator en volgde een van haar clinics, waarin ‘de wereld van papier’ wordt ontsloten.

Het oerpalet

Over de oorsprong van verf en ‘historische’ kleuren

Door Monica Rotgans

Verf en kleur zijn voor lezers van kM een vanzelfsprekende twee-eenheid. We halen het naar believen en in onbeperkte hoeveelheden in de winkel. Maar zo gewoon is dit eigenlijk niet. Op de lange tijdslijn van wat we beeldende kunst noemen, is onze moderne stadse overvloed van vrij recente datum. Het brengt ons bij de vraag naar de oorsprong van verf en hoe het fenomeen kleur zich verhoudt tot het historische palet. 

Overige

Aan de knoppen van een kunstwerk 

Hoe restaureer je een tuin van Pierre Huyghe?

Door Sanneke Stigter 

Ontwerper en tuinarchitect Sanne Horn werkt samen met hoofd tuindienst Eddie Morren in het Kröller-Müller Museum aan een werk van Pierre Huyghe. Zij regisseert de uitvoering en daarmee wordt het werk eigenlijk actief gerestaureerd: er wordt namelijk ingegrepen in de materie van het werk – een tuin – voor de juiste expressie van het concept. Maar hoe ga je als professional zorgvuldig om met de vaak ingrijpende keuzen tijdens het opstellen, realiseren of restaureren van een werk? 

Dokkum on ice

De ijsfontein van Birthe Leemeijer

Door Harald Schole 

In 2018 krijgt Friesland elf fonteinen, ontworpen door elf verschillende internationale kunstenaars. Het is de bekroning van Leeuwarden/Friesland als Culturele Hoofdstad van Europa. Kunstenaar Birthe Leemeijer realiseert momenteel een ijsfontein in Dokkum. Bij het ontwerp hiervoor is ze niet voorbijgegaan aan de geschiedenis van de stad en aan het diepgewortelde verlangen naar ‘de tocht der tochten’. 

Linen yn Lân

Gerrit Terpstra’s ode aan Mondriaan

Door Harald Schole 

Yolanda van Dongen is eigenares van galerie Heechsicht, gelegen op een prachtige locatie aan het Heegermeer in Friesland. In het kader van het jaar van de Stijl besloot zij beeldend kunstenaar Gerrit Terpstra (1953) te benaderen. Hij heeft voor het Oerol-festival op Terschelling verschillende keren grote thematische landschappelijke installaties gemaakt, zoals zijn wuivende vrouwfiguur Terschelling groet het universum die je vanuit de lucht kon waarnemen. Voor galerie Heechsicht ontwierp hij Linen yn Lân (Lijnen in het land). 

Kunst & Media

Kunstenaarsgesprek

Bij grafiek pakt het vaak anders uit

Door Anton Staartjes 

Op 4 februari 2018 vond in Galerie De Ploegh een kunstenaarsgesprek plaats. Het gesprek ging over de grafische technieken die de kunstenaars toepassen. Gespreksleider Frits Nolte, zelf ook graficus, ging zichtbaar enthousiast in gesprek met kunstenaars Annette Fienieg, Flip Lambalk en Nannita van Veen. Aan de orde kwam onder andere wat zij met hun werk willen vertellen en welke techniek zij daarvoor kiezen.

 

Powered by SHARK Connect