X

kM 106: Wit

> Bestel dit nummer

 

Interviews

Het lucide oog 

Christiaan Kuitwaard over zijn White box paintings
 
Door Harald Schole
 
Bij het verlaten van het atelier van Christiaan Kuitwaard weet je dat het wit altijd anders is. Sinds 2010 maakt de kunstenaar elke week een White box painting, een schilderij van een wit object in een witte doos. KM sprak met Kuitwaard over zijn werkwijze, waarin de ‘camera lucida’ een belangrijke rol speelt.
 

Chemicus in de kunst 

Maarten van Bommel over samenwerken in de wetenschap
 
Door Monika Auch
 
Professor dr. Maarten van Bommel onderzoekt de natuurwetenschappelijke aspecten
van de conservering en restauratie van roerend cultureel erfgoed. Hij verzamelt de essentiële informatie op grond waarvan musea beslissingen nemen over conservering, restauratie en presentatie van cultureel erfgoed. Een gesprek over de dienende rol van de natuurwetenschapper in de kunst.
 

Een gedwongen huwelijk 

Mariëlle van den Bergh over de toepassing van keramiek op textiel
 
Door Edith Rijnja
 
Halverwege het vorige jaar begon beeldend kunstenaar Mariëlle van den Bergh aan een ambitieus project: een beeldende zoektocht naar werken met textiel in combinatie met keramiek. Het bleek een relatie tussen uitersten te zijn – breekbaarheid versus souplesse – maar wel een relatie met toekomst.
 

Wit

 

Sneeuwwit 

De vergankelijke sculpturen van Henk van Bennekum
 
Door Harald Schole
 
Aan de rivieren Oude Maas, Beneden Merwede en de Noord ligt het Beeldenpark Drechtoevers, een initiatief van de Kring van Beeldhouwers. Henk van Bennekum is actief betrokken bij deze vereniging, die dit jaar haar honderdjarig bestaan viert met een tentoonstelling in Pulchri, Den Haag.
 

Wit als stille kracht in de schilderkunst 

Een onderzoek naar 3D-prints in museale collecties
 
Door Monica Rotgans
 
Als we naar een wit vlak kijken, wordt ons oog gebombardeerd door alle voor ons zichtbare kleuren. Om het absolute wit te krijgen, zouden die kleuren in perfecte balans moeten zijn. Maar zet je alle schijnbaar witste witten naast elkaar, dan zullen er minieme temperatuur- c.q. kleurverschillen zijn. Als je schildert, is het zinnig om die minieme verschillen tussen de witte pigmenten te kennen om ze optimaal te kunnen benutten.
 

Een witje 

Hoe schilder je een trompe-l’oeil reliëf
 
Door Lux Buurman
 
De suggestie van reliëf, waar is deze beter terug te vinden dan in de zogenoemde ‘witjes’ of grisailles van Jacob de Wit (1695-1754). Deze illusionistische voorstellingen, geschilderd in witte en grijze tinten, zijn bedrieglijk knap geschilderd. Lux Buurman legt uit hoe je dit trompe-l’oeil-effect zelf teweeg kunt brengen met behulp van  klassieke technieken.
 

De reis naar witter dan wit 

De voor- en nadelen van witmakers in papier
 
Door Bas van Velzen
 
Hoe lichter van kleur een papier is, hoe groter de contrastomvang wordt die tussen media óp het papier en het papier zelf bereikt kan worden. Bovendien speelt de kleur van een papier mee in transparante kleurlagen. Daarom zijn lichtgekleurde papieren altijd gewild geweest voor het maken van bijvoorbeeld tekeningen en aquarellen en ook voor schrijf- en grafisch papier. In dit artikel beschrijft papierrestaurator Bas van Velzen hoe men in het verleden zo wit mogelijk papier trachtte te maken, en wat de voor- en nadelen zijn van de optische witmakers die momenteel gebruikt worden.
 

Patina versus wit 

Over het wit bij Jan Schoonhoven
 
Door Lydia Beerkens
 
De leeftijd van een kunstwerk hoeft niet afleesbaar te zijn aan een smoezelig oppervlak als bewijs voor de voorbije tijd. Het nader definiëren van de mogelijkheid van ‘patina’ bij moderne kunst verdient aandacht binnen de discussie of schoonmaak nodig is voor het esthetisch herstel van een kunstwerk. Hoe wit kan of mag een werk van vijftig jaar oud nog zijn?
 

Titaanwit 

Een pigment met twee gezichten
 
Door Birgit Anne van Driel
 
Titaanwit kent twee extreme varianten: het ‘slechte’ pigment dat UV-degradatie versnelt en het ‘goede’ pigment dat UV-beschermende eigenschappen heeft. Birgit van Driel promoveerde onlangs cum laude op het gebruik van titaanwit in olieverf, de eigenschappen van titaanwitpigmenten, de verouderingsmechanismen van titaanwit olieverven onder UV-licht en het voorspellen van potentiële degradatie. In dit artikel deelt ze een aantal inzichten die relevant zijn voor de praktijk van beeldend kunstenaars.
 

Vergankelijk wit 

Een onderzoek naar 3D-prints in museale collecties
 
Door Katja van de Braak e.a.
 
Steeds meer 3D-geprinte kunstobjecten belanden in museale collecties. Over de houdbaarheid van de gebruikte materialen is echter nog maar weinig bekend. Hoog tijd voor een onderzoek naar materialen en  productieprocessen zodat ook deze objecten voor de toekomst behouden blijven.
 

Witte gronden, heldere kleuren 

Wat historische auteurs (1550-1900) van recepten schrijven over het schilderen op witte gronderingen
 
Door Maartje Stols-Witlox
 
‘Goede coloristen, zoals Rubens, schilderen op een witte grondering’, schrijft de Fransman Roger de Piles in 1673. ‘Op een witte grondering blijven de kleuren fris, levendig en bloemig (fleurie) en transparante kleuren blijven helder’. Roger de Piles is niet de enige historische auteur die over de voordelen van witte gronderingen schreef, gronderingskleur is een terugkerend onderwerp in historische schildertractaten. Van Karel van Mander in 1604 tot aan het eind van de negentiende eeuw houden schrijvers over schilderkunst zich bezig met de kleur van de grondering, en de invloed van deze kleur op het schilderij.

Materiaaltechnisch

Printen met pasta’s 

Een workshop verven met natuurlijke kleurstoffen
 
Door Monika Auch
 
Leentje van Hengel werkt al 25 jaar als textieldrukker en expert in het verven met plantenkleurstoffen. Ze werkte onder andere in opdracht van Christien Meindertsma en Claudy Jongstra en ze geeft les aan Academie Minerva in Groningen. De Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam zet haar recepten en expertise in voor de opleidingen textiel en mode. KM verdiepte zich in de magie van het verven met plantaardige kleurstoffen tijdens een workshop in Tinctoria, de werkplaats van Leentje van Hengel.
 

Een voortdurend komen en gaan 

De gezamenlijke muurtekening Getij van Marisa Rappard en Rozemarijn Westerink
 
Door Marjolein Sponselee
 
Drie maanden lang werkten Marisa Rappard (1979) en Rozemarijn Westerink (1982) aan een gezamenlijke tekening in het tuinatelier van het K.F. Hein Fonds te Utrecht. Langzaam vulde de muur zich met kleurvlakken, arceringen, streepjes, golven, bomen en bloemen. Na een aarzelend begin, elk aan een kant van de ruimte, kwamen de twee kunstenaars steeds dichter bij elkaar en raakten hun werken meer en meer met elkaar verweven. Ze veegden stukken van elkaars tekeningen weg en gingen eroverheen. Een spannend proces waarbij beiden veel nieuwe inspiratie vonden.
 

Overige

Kunst & Media

 

Highlights van Material Xperience 2018 

Van thermochrome inkten tot kegellampen van zeewier
 
Door Anton Staartjes
 
Medio maart organiseerde Materia in Rotterdam Material Xperience, een vakbeurs waar bedrijven innovatieve producten en technieken, en de toepassingen ervan, op materiaalgebied presenteren. De focus ligt hierbij op duurzaamheid gekoppeld aan natuurlijke materialen. We bezochten de beurs en bespreken hier innovaties die voor beeldend kunstenaars interessant kunnen zijn.
 

Artist.com

Vindbaar zijn en opvallen met je website
 
Door Anton Staartjes
 
In kM 105 schreven we over het maken en bewaren van afbeeldingen. Veel van de door beeldend kunstenaars gemaakte fotografie van eigen werk zal op hun websites terug te vinden zijn. Een website is voor professionele beeldend kunstenaars dan ook een belangrijke portfolio. Maar hoe zorg je dat je website goed vindbaar is en – misschien nog wel belangrijker – opvalt?
 

Gesprekken met jezelf 

Drie kunstenaars over het maken van een zelfportret
 
Door Anton Staartjes
 
Deze lente was in Galerie De Ploegh de expositie ‘Zelfportret’ te bezichtigen. Volgens Van Dale is een zelfportret: ‘een portret dat men van zichzelf maakt’. Aangezien kunstenaars op verschillende manieren naar zichzelf kijken, biedt de expositie een grote diversiteit aan werken. Frits Nolte ging met Jeannet Klement, Jeroen Bakker-Brugman en Maarten van der Laag in gesprek om te achterhalen hoe zij zichzelf in hun inzending voor
de expositie terugzien.
Powered by SHARK Connect