X

kM 107: collage

> Bestel dit nummer

 

Interviews

Kamerplanten en erotiek

Maartje Jaquet over de wringende contrasten in haar collages
 
Door Harald Schole
 
Maartje Jaquet (1963) vindt haar beelden in de stad, gevonden objecten die haar intrigeren en die door haar blik een andere betekenis krijgen. Er ontstaan series met thema’s als stadsbeesten, stadsnatuur en stadserotiek. Met een eigen beeldtaal. Om meer te weten te komen over de beeldtaal in haar collages, zochten we Jaquet op in haar atelier.
 

Collage als bevrijding 

Anton Reijnders over de ontembaarheid van keramiek
 
Door Monika Auch
 
De collages van Anton Reijnders verbeelden de spanning tussen de behoefte aan controle over het materiaal en het toegeven aan de eigenschappen van dat materiaal. Een bijna filosofisch gesprek in Reijnders’ atelier over het maken van collages, zijn fascinatie voor het prachtige groene celadonglazuur, en zijn nieuwe boek over glazuren. 
 

‘Ik kies toch elke keer weer olieverf’ 

Lieve Hakkers over de inzichten die The Fine Art Collective haar bood
 
Door Edith Rijnja
 
Lieve Hakkers (1996) studeert Fine Art aan de AKI in Enschede. Haar derde studiejaar is net begonnen. Ze schildert graag vanuit collages of afbeeldingen uit oude boeken of tijdschriften, bijvoorbeeld oude National Geographics, liefst in zwart-wit. Die foto’s prikkelen haar verbeelding meer dan kleurenfoto’s. Steeds vaker schildert ze vanuit haar eigen analoge fotoarchief. 
 

New Material Award

 

De natuur als voorbeeld

Shahar Livne over ‘haar materiaal’ lithoplast
 
Door Anton Staartjes
 
De jonge ontwerper Shahar Livne (1989) laat ons kennismaken met lithoplast. Lithoplast is ontstaan uit experimenten met gevonden brokjes plastic die vermengd werden met mijnsteen en marmerpoeder, bijproducten uit de kolenmijnen en de steenindustrie. Om de natuur na te bootsen imiteerde Livne met hitte en druk de natuurlijke geologische processen die we ‘metamorfisme’ noemen. Het resultaat is een kleiachtig materiaal dat met de hand in elke gewenste vorm kan worden gekneed. 
 

IJzersterk bamboe 

Chris Kabel ontdekt nieuwe mogelijkheden met het ‘poor mans timber’
 
Door Harald Schole
 
Chris Kabel (1975) is een van de meest inventieve ontwerpers van Nederland. Hij heeft een breed werkterrein, van de Sticky lamp (2001) tot complexe opdrachten in relatie tot architectuur. Op dit moment werkt hij onder andere voor woningcorporatie Ymere aan een speciale serie bakstenen die bij nieuwbouwprojecten in de Haarlemse wijk Rozenprieel worden ingezet. Met deze Plant Brick kunnen op eenvoudige wijze de planten van een geveltuintje over de gevel worden geleid.
 

Hey Jute 

Alexander Marinus maakt met zijn jutevilt een ecologisch statement 

Door Edith Rijnja

Iedereen kent jute als goedkoop verpakkingsmateriaal: jute zakken en touw. Veel minder bekend is de zeer lage CO2 footprint van jute. Het is plantaardig, biologisch afbreekbaar en heeft weinig kunstmest nodig. Juteplanten zuiveren de lucht door grote hoeveelheden CO2 op te nemen terwijl de wortels bodemerosie helpen te voorkomen. De plant wordt ook wel verbouwd tussen de verschillende rijst- en aardappeloogsten als vervanger van pesticiden. 

Circulair glazuur

Daria Biryukova en Mineralz ontwikkelden een glazuur op basis van as
 
Door Monika Auch
 
Studio Mixtura, het bedrijf van Daria Biryukova, ontwikkelde in samenwerking met Mineralz B.V. FORZ®Glaze, een glazuurmateriaal op basis van as die overblijft na verbranding in een afvalenergiecentrale. FORZ®Glaze is al zo ver ontwikkeld, dat de toepassing op aardewerk en op tegels gaande is. FORZ®Glaze wordt dit jaar in Milaan gepresenteerd en voor toepassing aan de industrie aangeboden. 
 

Materiaaltechnisch

Collages in grafiek

Een workshop grafische technieken bij het AGA Lab in Amsterdam
 
Door Monika Auch
 
Naar aanleiding van het jubileum van de Boekhistorische Vereniging Nederland (BVN) werd in het Amsterdams Grafisch Lab (AGA Lab) een workshop met vier verschillende grafische technieken georganiseerd. De workshop was bedoeld voor boek- en printliefhebbers die de mouwen willen opstropen om in één dag een eigen katern in verschillende technieken te laten ontstaan. Aan het einde van de dag had iedere deelnemer een zelfgemaakt boekje in handen. 
 

Mozaïek siert muren metrostation Rokin 

Amsterdam door de ogen van twee beroemde buitenlandse kunstenaars
 
Door Harald Schole
 
Zo’n 25 meter onder het maaiveld van het centrum van Amsterdam siert een monumentaal mozaïek de wanden van metrostation Rokin. We zien voorwerpen als een schaar, een pijp, een krokodil en een omgekeerde eend afgebeeld in bijzondere steensoorten. Sinds de opening van de Noord/Zuidlijn is het station én daarmee het kunstwerk van Daniel Dewar en Grégory Gicquel, open voor publiek. 
 

Het leven na de ezel 

De onzekere toekomst van een kunstwerk in de wereld van verval en restauratie
 
Door Monica Rotgans
 
Verlaat een kunstwerk de ezel, dan is het vanaf dat moment overgeleverd aan de grillen van een onzeker bestaan, belaagd door chemische processen, externe (fysische) factoren en mensen die ‘aan het werk zitten’. Kleurexpert Monica Rotgans sprak met René Boitelle, senior-restaurator van het Van Gogh Museum, over de biografie van een kunstwerk en de belangrijke taak van een restaurator bij het behoud van een doek. 
 

Meer over mediums 

Kennis over de samenstelling van mediums is onontbeerlijk bij het gebruik
 
Door Chris Herenius
 
Vrijwel iedereen die met olieverf schildert, heeft wel eens een medium door de verf gemengd. Toch is niet altijd duidelijk wat een medium precies is en wat voor invloed een medium heeft op de verf en op de verflaag. Hoog tijd dus voor een duik in de materie. 
 

Project Plastics  

De identificatie van plastics en hun degradatie in kunstwerken
 
Door Carien van Aubel en Olivia van Rooijen 
 
Plastics, je vindt ze overal om je heen, ook in museumcollecties; prachtige kunstwerken zijn vervaardigd van of bevatten onderdelen van plastic. Het werk Self-Heterotopia, Catching Up with Self (1991-2007) van Hüseyin Bahri Alptekin is zo’n werk. Een muurcollage met, deels plastic objecten die de kunstenaar tijdens zijn reizen heeft verzameld. Hoe identificeer je de plastics die in een kunstwerk zijn gebruikt? En welke zorg is nodig bij restauratie en conservering van het materiaal? 

Overige

Kunst & Media

 

Unieke duo’s 

Werk van nieuwe en bestaande leden van Galerie De Ploegh samengebracht in een expositie
 
Door Anton Staartjes
 
Op 29 juli vond het kunstenaarsgesprek plaats in Galerie De Ploegh tijdens de expositie ‘Nieuw verwelkomt Oud’: een expositie van nieuwe leden van kunstenaarsvereniging De Ploegh. Aan de deelnemende kunstenaars was gevraagd zich aan een ander (bestaand) lid te binden en ‘samen’ te exposeren. Frits Nolte ging in gesprek met kunstenaars Dorette Giling, Maartje Strik, Monique Sleegers en Karen Vennik. 

 

Een boost op printtechnieken

Vijf inspirerende projecten gezien op Building Holland

Door Harald Schole

De bouwwereld innoveert en dat was in april tijdens de beurs Building Holland in de RAI te zien. Stands met CO2-neutraal bouwen, energielabel AA+, aardwarmte en zonnecollectoren beheersen het beeld. Er is meer aandacht voor recyclebare isolatiematerialen en ecologische verfsystemen en minder voor machines, gereedschappen en constructiebedrijven. Voor vormgevers en kunstenaars is met name de boost op printtechnieken verrassend. 

 
Powered by SHARK Connect