X

kM 108: Nalatenschap

> Bestel dit nummer

 

Interviews

Filcers erfenis

Cees Streep 'redde' de collectie van de Mexicaanse kunstenaar Luis Filcer
 
Door Anton Staartjes
 
De ex-vrouw en dochters van Luis Filcer (1927-2018) bewaarden jarenlang een belangrijk deel van zijn oeuvre op de zolder van een boerderij. De condities waren niet optimaal. Cees Streep werd gevraagd zich over de collectie te ontfermen. Waren de kunstwerken nog te redden?
 

Hybride erfgoed 

Remy Jungerman verbindt Europese kunst met de Afro-Surinaamse nalatenschap
 
Door Monika Auch
 
De kunstenaar Remy Jungerman verbindt in zijn werk De Stijl met de spirituele nalatenschap van de Marrons in Suriname. Samen met kunstenaar Iris Kensmil en curator Benno Tempel zal Jungerman het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië 2019 inrichten
 

Overal en nergens

Multitalent Maja Bolier over oude erotica en opgroeien in twee werelden
 
Door Edith Rijnja
 
Oude foto's intrigreren Maja Bolier (1988). Deze zomer studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en werd ze geselecteerd voor de jaarlijkse overzichtsexpositie SBK Sprouts Young Talents, met werk van de beste afstudeerders van de Nederlandse kunstacademies in 2018. 
 

Materiaaltechnisch

Schilderen met cijfers

Het duizelingwekkend kleursysteem van Ferdinand Bauer
 
Door Monica Rotgans
 
De in vergetelheid geraakte Ferdinand Bauer (1760-1826) behoort tot de grootste natuurtekenaars ooit, vond ook zijn tijdgenoot Goethe. Vorig jaar werd er in Sydney een expositie gewijd aan zijn fenomenale tekenkunst. En wat Bauer extra bijzonder maakt: al op vijftienjarige leeftijd hield hij zich bezig met een puur Europees fenomeen: kleuren koppelen aan cijfers, oftewel painting by numbers.
 

Nalaten

De kunst van het nalaten

Vraagstukken en ontwikkelingen rondom kunstenaarsnalatenschappen in Nederland
 
Door Miriam Windhausen
 
Kijken kunstenaars het liefst naar voren wat hun werk betreft, dat gold lange tijd niet voor de zorg voor hun toekomstige nalatenschappen. De laatste jaren is dat aan het veranderen en vragen steeds meer kunstenaars zich af: ‘Wat gebeurt er met mijn werk als ik er niet meer ben?’ Ook erven stellen zich de vraag: ‘Wat doen we met de nalatenschap van een dierbare? Wat houdt het eigenlijk in om een nalatenschap te beheren? Hoe doen anderen dat? En hoe doe je het goed?’
 

Eervolle zorgen 

De nalatenschap van het Zandvoortse kunstenaarsechtpaar Nel Klaasen en Jaap Bouhuys
 
Door Miriam Windhausen
 
Al bijna dertig jaar beheren Henny en Ted van der Leden de nalatenschap van de kunstenaars Nel Klaassen (1906-1989) en Jaap Bouhuys (1902-1983). Zij bewonen de voormalige atelierwoning aan de boulevard van Zandvoort tussen de grote hoeveelheid kunstwerken van hun overleden vrienden. ‘Een rijkdom’, zoals ze het zelf noemen. Maar ook een zorg. Kunsthistorica en curator Miriam Windhausen belicht de schoonheid én de zorg die komt kijken bij een eervolle erfenis als deze.
 

Het archief als kern van de nalatenschap

Het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis beheert ruim 700 kunstenaarsarchieven
 
Door Ton Geerts
 
Over het belang van kunstenaarsarchieven wordt zelden getwist. Ze bieden vaak een schat aan informatie over het leven en werk van een kunstenaar en zijn bij de totstandkoming van een biografie of oeuvrecatalogus onontbeerlijk. Samen met het oeuvre van de kunstenaar vormt zo’n archief vaak de kern van een kunstenaarsnalatenschap.
 

Behoud van een bijzondere erfenis

Hoe Amsterdam omgaat met het werk van beeldhouwer André Volten
 
Door Harald Schole
 
Tussen de oprukkende bebouwing van Amsterdam-Noord staat het oude poortgebouw van het voormalige Asterdorp. Van 1950 tot zijn dood in 2002 was het poortgebouw de woning en werkplaats van beeldhouwer André Volten. Inmiddels is het een gemeentelijk monument waar bezoekers kennis kunnen maken met werk van de kunstenaar. Een gesprek met Trude Hooykaas, adviseur van de Stichting André Volten (SAV).
 

Pleidooi voor nalaten 

Curator Anna Carlgren over de nalatenschap van glaskunstenaar Sybren Valkema
 
Door Anna Carlgren
 
Archieven vol waardevolle kunsttechnische en kunsthistorische informatie ontoegankelijk in mysterieuze koude donkere depots fascineren en inspireren kunstenaars. Wat laten we zelf na?
 

Nalatenschap van wereldniveau

Een jonge Haagse galerie beheert het werk van Willem Hussem
 
Door Edith Rijnja
 
Welke rol kan een galerie spelen in de nalatenschap van een kunstenaar? kM vroeg het Jaring Dürst Britt, oprichter van de jonge galerie Dürst Britt & Mayhew in Den Haag. Dit najaar heeft Galerie Nouvelles Images het beheer van de nalatenschap van beeldend kunstenaar en dichter Willem Hussem (1900-1974) aan hen overgedragen.
 

Schenkers van het Rijksmuseum

De sieradencollectie van Marjan en Gerard Unger
 
Door Suzanne van Leeuwen en Jorien Huisman
 
Het echtpaar Unger schonk de afgelopen jaren meer dan zevenhonderd sieraden aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Een prachtige schenking, maar zeker ook een traject waar veel bij komt kijken. Aan de hand van deze schenking biedt dit artikel inzicht in de manier waarop een schenking zich door de organisatiestructuur van een museum begeeft: van acceptatie en verwerving van de kunstobjecten tot registratie en natuurlijk de fiscale afhandeling.
 

Tussen huizen en in kantoren

Wat doet het BPD?
 
Door Anton Staartjes
 
Met een cultuurfonds en een indrukwekkende bedrijfscollectie speelt gebiedsontwikkelaar Bouwfonds Property Development (BPD) een belangrijke rol in de hedendaagse beeldende kunst in Nederland.
 

Overige

Kunst & Media

 

Who’s afraid of the archive?

Het archief als kunstenaarsmateriaal
 
Door Harald Schole
 
Op 4 oktober 2018 organiseerden de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen (KNAW) en het Amsterdam Research Institute of the Arts and Sciences (ARIAS) ‘Who’s Afraid of the Archive’, een avond waar kunstenaars, wetenschappers en archivarissen elkaar ontmoetten. Kunstenaars kunnen een belangrijke rol spelen in het opbouwen van een archief en het verrijken van maatschappelijk onderzoek.
 

Waar kan ik terecht?

Op heel wat plekken in Nederland houdt men zich bezig met nalatenschap. kM zette de adressen op een rijtje. 
Ga naar deze pagina

Waarom blijft mijn vernis langdurig kleverig?

Door Chris Herenius
 
Kunstenaar Willy Alferink uit Lochem heeft een aantal schilderijen gemaakt waarbij hij vliesbehang vooraf beschildert met acrylverf en deze in stroken knipt van 3 cm breed. Deze stroken plakt hij met Power Tex universal medium (textielverharder), maar ook met lijm op waterbasis. De ondergrond waarop hij de stroken papier plakt, is linnen voorzien van drie lagen gesso. Wanneer alles is opgeplakt, laat hij de schilderijen goed drogen, waarna hij één laag hoogglans of glanzende vernis opbrengt (Amsterdam nr. 113 = hoogglans en Amsterdam nr. 114 = glanzend van Royal Talens). Weken daarna blijft de vernis echter kleverig en plakkerig. Waardoor zou dit veroorzaakt kunnen worden? Zelf denkt hij dat er in het vliesbehang een soort weekmaker zit. kM dook in deze materie.
 

Draagt acrylverf bij aan de plastic soep?

Door Pieter van Broekhuizen
 
Op de Gemeentelijke Academie voor Schone Kunsten van Arendonk maken ze zich zorgen over de hoeveelheid plastic afval die ze in het milieu brengen door het gebruik van acrylverf. ‘Wat is de impact van acryl op de plastic soep in de oceanen?‘ wil Marc Van Marsenille weten, zo schrijft hij in een e-mail aan kM. ‘Zijn er filtersystemen voor spoelwater met acrylverf? Wordt er gewerkt aan alternatieven voor acrylverf? Kunnen bestaande biologisch afbreekbare harde plastics gedispergeerd worden in water om zo een bindmiddel voor verf te vormen?‘ kM geeft antwoord.
 

Maken wat je wilt

Drie kunstenaars over hun grote verlangen naar vrijheid
 
Door Anton Staartjes
 
Galerie de Ploegh in Amersfoort organiseerde van 7 oktober t/m 4 november 2018 de groepsexpositie ‘Uitwisseling Boterhal’. Vijftien kunstenaars van De Boterhal uit Hoorn lieten hun kunstwerken zien in De Ploegh. Tijdens het kunstenaarsgesprek op 21 november sprak Frits Nolte met Bert Neelen, Floor Max en Jawek Kwakman over hun werk. De vrijheid om te kunnen en durven maken is voor alle gesprekspartners een belangrijk gegeven.

 

Powered by SHARK Connect