X

Cover kM 109

kM 109: Biokunst

> Bestel dit nummer

> Neem een abonnement

Interviews

 

De nietige mens

De Finse Katri Paunu brengt met afval een ode aan de natuur
Door Edith Rijnja
 
Met haar afstudeerserie ‘Beyond the Edge’ ontving Katri Paunu (1993) afgelopen zomer de GRA-Award 2018 Autonome Kunst, de prijs voor veelbelovende afstuderende studente van de Gerrit Rietveld Academie. Het leverde haar een tentoonstelling op in de prestigieuze tentoonstellingsruimte Looiersgracht 60 in Amsterdam. Later dat jaar volgde SBK Sprouts, een jaarlijks terugkerende overzichtstentoonstelling van de meest veelbelovende pas afgestudeerde kunstenaars van Nederlandse academies.
 

Cellen en taboes

Floris Kaayk opereert op de grens van wetenschap en fictie
Door Harald Schole
 
Kunstenaar en filmmaker Floris Kaayk ontving afgelopen jaar de Kunst+Techniek prijs van advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos én heeft net te horen gekregen dat zijn tentoonstelling in China zonder opgaaf van redenen is geannuleerd. Werd de toegepaste biotechnologie de Chinese autoriteiten teveel wellicht? Kaayks dystopische toekomstbeelden worden door miljoenen bezoekers online bekeken. Hoog tijd voor een hernieuwd1 bezoek aan dit digitale meesterbrein.
 

Niet aan de wilgen

Ursula Neubauer gaf haar oeuvre terug aan de natuur
Door Monika Auch
 
‘Printmaker‘ Ursula Neubauer heeft haar papieren nalatenschap na veertig jaar werken uit de lades gehaald en teruggegeven aan de natuur die haar een leven lang heeft geïnspireerd. De opruimactie was tegelijkertijd een ingenieus werkproces: een metamorfose naar nieuw werk, gemaakt met behulp van de natuur en een drone.
 

Schillenbeesten en karton

Couzijn van Leeuwen transformeert bananenschillen tot poëzie
Door Florence Husen
 
In 2018 ontving hij de Werkbijdrage Bewezen Talent van het Mondriaan Fonds: Couzijn van Leeuwen. Een multitalent met een scherp oog voor dat waar anderen klakkeloos aan voorbijgaan, op zoek naar dingen 'die al iets zijn of nog wat zouden kunnen worden'. Een gesprek met de kunstenaar over momenten van ontroering, ‘bijvangst’ in het werkproces, en zijn grote liefde: karton.
 

Materiaaltechnisch

 

Niet zo edel

Kunnen bacteriën de aantasting van zilver voorkomen?
Door Giel Scheepers
 
We noemen zilver een edelmetaal maar in de praktijk blijkt het helemaal niet zo edel. Na verloop van tijd kleurt de buitenkant immers bruin of zwart. Deze kleur wordt veroorzaakt doordat zwavel uit de lucht reageert met zilver en een laagje zilversulfide vormt. Musea proberen hun zilveren objecten in zo goed mogelijke staat te houden, maar in sommige gevallen blijkt dat lastig.
 

Verfrecept: zelf olieverf maken

 
Onlangs bracht het Duitse Kremer Pigmente het Recipe Book uit vol authentieke recepten om zelf verf te maken. Het leverde de fabrikant meteen de Frankfurter Creative Impulse Award op voor het meest creatieve boek van 2019. We brengen hier één van de recepten uit dit boek; hoe zelf olieverf te maken.
 

‘Groen’ werken in eigen atelier

Praktische uitdagingen bij het verduurzamen
Door Heleen van Santen en Jasmine Guest
 
Verantwoordelijkheid nemen voor de invloed die je op het milieu hebt, betekent dat dit ook in je professionele leven aangekaart moet worden. Voor kunstenaars en restauratoren speelt hun werk zich veelal af in een eigen atelier, waarbij ook materiaal en afvoer van afval onder eigen verantwoordelijkheid vallen. Bij het maken en behouden van kunst wordt steeds meer aandacht aan ‘groen’ werken gegeven, maar toch kan het praktisch uitdagend zijn om verduurzaming van een atelier en atelierpraktijk te implementeren.
 

Biokunst

 

Monsters & ethiek 

Biotechnologie en de controversiële kunst van Patricia Piccinini
Door Robert Zwijnenberg
 
Genetisch gemodificeerde baby’s en varkens met mensenharten; de biotechnologische ontwikkelingen gaan zo snel dat wij als mens nauwelijks de tijd krijgen om te bedenken hoe wij ons hiertoe moeten verhouden. Het hyperrealistische werk van de Australische Patricia Piccinini onderzoekt exact deze vraag: hoe gaan wij als mens om met deze door biotechnologie gecreëerde nieuwe levende werkelijkheden?
 

Gefascineerd door levend materiaal

Biokunst in de Belgische Verbeke Foundation
Door Anton Staartjes
 
De Verbeke Foundation in Kemzeke, België is één van de grootste privé-initiatieven voor hedendaagse beeldende kunst in Europa. Naast de indrukwekkende verzameling collages en assemblages is er veel werk te zien van kunstenaars die met levende materialen werken. Eigenaar Geert Verbeke: "Er zijn maar weinig musea die aandacht schenken aan de verbinding tussen kunst en natuur. Daarom willen wij ons op dat gebied onderscheiden".
 

Het idee moet wringen

Hoe Jalila Essaïdi de innovatie van biomaterialen stimuleert
Door Edith Rijnja
 
Het onderzoek van Jalila Essaïdi (1980) naar kogelwerende huid uit spinnenzijde bracht haar in één klap internationaal bekendheid. In 2012 richtte ze BioArt Laboratories op waar zij innovatie die tot nieuwe biomaterialen leidt, wil stimuleren. Talentvolle bio-ontwerpers biedt zij een platform.
 

Zo sterk als een paard

Martijn Straatman fabriceert meubels van paardenmest
Door Harald Schole
 
Tijdens Dutch Design Week 2018 spotte kM de jonge meubelmaker Martijn Straatman die zich voor zijn afstuderen aan de Design Academy verdiepte in paardenmest als bouwmateriaal voor ijzersterke meubels.
 

Technologie is de nieuwe natuur

William Myers over levend materiaal als artistiek medium
Door Peter de Jaeger
 
Auteur en curator William Myers schrijft over biokunst en biodesign, houdt lezingen en is voorzitter van de BioArt & Design Award. Zijn bestseller Bio Design beleefde al heel snel een herdruk met updates: 'Dit vakgebied ontwikkelt zich razendsnel'.
 

Studio Zeewier

Baukje Trenning onderzoekt met haar studenten het leven uit zee
Door Harald Schole
 
Sinds 2004 leidt Baukje Trenning elk jaar een semester lang het vak Materialisatie aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam. Met de masterstudenten van de afgelopen twee jaar stortte ze zich op een onderzoek naar zeewier. Dit mondde uit in Studio Zeewier: een expositie die begin 2019 in Arcam, Amsterdam te zien was. kM bezocht de tentoonstelling en sprak uitvoerig met Trenning over alle mogelijkheden die zeewier te bieden heeft.
 

De koe als zzp’er

‘Nieuwe natuur’ volgens Transnatural
Door Monika Auch
 
Kunst- en innovatieplatform Transnatural presenteert sinds de oprichting in 2009 programma’s over een wereld waarin mens, technologie en natuur kunnen versmelten en samenwerken aan een betere toekomst. Hun nieuwe programma Robotanica belicht een ‘nieuwe natuur’ waarin zich een wildernis openbaart, versmolten met technologische wezens. Een gesprek met directeur Arjen Bangma.
 

Overige

 

Het meest gefotografeerde kunstwerk in het Westerpark

Natuurlijke reuzensculpturen van Godelieve Smulders
Door Harald Schole
 
Godelieve Smulders was in New York als artist-in-residence. Tijdens een krachtige storm woeien tientallen bomen om en min of meer spontaan maakte ze met kinderen uit de buurt een reuzenbeest van de afgebroken takken. Ze houdt van grote formaten en tegelijkertijd moet het werk een zekere luchtigheid bezitten. Het was de start van haar sculpturen van natuurlijke materialen.
 

Kunst & Media

 

Grafiek en multiples

Drie kunstenaars over intermenselijk contact, tegenlicht en het begraven van kunst
Door Anton Staartjes
 
Op 27 januari 2019 sprak Frits Nolte in Galerie De Ploegh met Heleen van Nieuwland, Davitha van de Kuilen en Louise de Vries Lentsch over hun werk. De besproken werkstukken zijn keramische multiples, linosneden en zeefdrukken. Het gesprek tussen Nolte en de deelnemende kunstenaars ging niet alleen over de ideeën achter hun werk maar ook over het maakproces.
 
Powered by SHARK Connect