X

kM 88: grafiek

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Gezondheid

 

Nitreuze dampen opnieuw bekeken

De risico’s op de werkplek van de etser
Door Pieter van Broekhuizen

In het eerste nummer van kM1 schreef Pieter van Broekhuizen een artikel over de risico’s waaraan de kunstenaar-etser zichzelf bij het etsen blootstelt. Anno 2013 zijn de risico’s op basis van voortschrijdend onderzoek beter in kaart gebracht en is het materiaalgebruik navenant veranderd. Toch zijn de nitreuze dampen nog niet helemaal uit de grafiekwerkplaatsen verdreven.

 

Schilderkunst

 

Zonsondergang bij Montmajour

De schildertechnische kant van een ontdekking
Door Oda van Maanen

Begin september maakte het Van Gogh Museum bekend dat het Zonsondergang bij Montmajour heeft toegeschreven aan het oeuvre van Vincent van Gogh. Het bewijs voor de toeschrijving is overweldigend, stelt restaurator Oda van Maanen. In dit artikel gaat ze in op de schildertechnische aspecten van het onderzoek die hebben geleid tot de toeschrijving.

 

Grafiek

 

Doorgaan tot de magie toeslaat

De doorwerkte etsen van Gea Karhof
Door Anton Staartjes

Gea Karhof heeft een zeer eigenzinnige opvatting van de etstechniek. Het gaat haar er niet om relatief snel een oplage te kunnen drukken. Het is de magie van de geëtste lijn die haar fascineert. Ze maakt vaak grote, zeer doorwerkte etsen die zij met de hand inkleurt.

De revival van printmaking

De achtste IMPACT International Printmaking Conference
Door Monika Auch

Begin september vond de achtste editie van IMPACT plaats in Dundee, Schotland. IMPACT staat voor International Multi-disciplinary Printmaking, Artists, Concepts and Techniques. De Engelse term printmaking, zoals in dit artikel gebruikt, is ruimer dan het Nederlandse begrip grafiek. Het omvat méér dan platte grafische kunst voor aan de muur, maar ook prints op bijvoorbeeld keramiek of zelfs 3D-geprint werk.

Extended graphic

De robots, T-shirts en platenhoezen van Boris Tellegen
Door Harald Schole

Boris Tellegen (1968) zal zich geen graficus noemen en terecht, want zijn werkgebied is groter. Een aantal kenmerken die onder de noemer ‘grafiek’ vallen – zoals een schema met lijnen en figuren, kunst door druk vermenigvuldigen, getekende vormgeving, prenten – kom je echter wel in zijn werk tegen. Tellegen is een kunstenaar die grenzen opzoekt en schijnbaar moeiteloos in diverse disciplines werkt.

Japanse houtsnede (moku hanga)

Materialen en gereedschappen
Door Nel Pak

De traditionele Japanse houtsnedetechniek wordt allang niet meer alleen beoefend door Japanse kunstenaars. In dit artikel neemt Nel Pak de belangrijkste materialen en gereedschappen onder de loep, zoals papier, hout, messen, verf en inkt, rijstlijm, baren, kwasten en borstels. Ook bespreekt ze summier de werkwijze van snijden en drukken en de registratie voor meerkleurenhoutsneden.

Grafiek in 3D

Ma Hui keert terug naar haar oosterse roots
Door Anton Staartjes

26 jaar geleden kwam Ma Hui vanuit China naar Europa. Opgeleid in de vooral technische traditie van het Chinese kunstonderwijs maakte ze kennis met de West-Europese opvattingen en inzichten op het gebied van de beeldende kunst. Met name de mogelijkheden van grafiek spraken haar enorm aan. In Nederland ontstond een indrukwekkend oeuvre. Nu keert ze volledig terug naar haar roots: inkt op papier.

Hybride prints op z’n Amerikaans

Printmaking volgens Scott Ludwig
Door Monika Auch

Anders dan in Nederland is printmaking in de Verenigde Staten een zelfstandige studierichting. Scott Ludwig is assistant professor voor printmaking aan de Appalachian State University in Boone, North Carolina, en verbleef in 2012 als artist in residence bij het Amsterdams Grafisch Atelier. Geïnspireerd door Amsterdam maakte hij de hybride print Slap Tag Decollé #001.

 

Beeldhouwkunst

 

Het beveiligen van bronzen beelden

Kunst in de openbare ruimte
Door Pieter Keune

Op pleinen en bruggen, in straten en parken, in Nederland is overal kunst in de openbare ruimte te vinden. kM brengt in deze rubriek elke keer een ander kunstwerk voor het voetlicht.

 

Kunsthistorisch

 

Da Vinci The Genius

Leonardo da Vinci als moderne manager
Door Anton Staartjes

De expositie ‘Da Vinci The Genius’ in Post Rotterdam geeft een brede indruk van Leonardo da Vinci’s opvattingen en (manier van) werken. Anders dan de hardnekkige mythen rond zijn figuur ons willen doen geloven, was hij geen diepzinnig mysticus. Hij is het best te vergelijken met een moderne manager die zijn zaak naar behoren runde. Hij wilde de levende natuur doorgronden en naar eigen inzicht herscheppen.

 

Overige

 

Weerzien met… Else van Luin

Door Harald Schole

Veel interviews met beeldend kunstenaars in kM zijn momentopnamen. Vaak wordt er in zo’n interview een project besproken waar nog aan wordt gewerkt of vertelt de kunstenaar over zijn of haar toekomstplannen. Het is interessant om te zien wat daarvan geworden is. Ook gaat de inhoudelijke en technische ontwikkeling van een kunstenaar gewoon door. In de rubriek Weerzien met... plaatsen we een serie interviews met kunstenaars die al eens eerder door kM zijn geïnterviewd.

Boekbesprekingen

Kort & Actueel

Colofon

Powered by SHARK Connect