X

kM 90: verval en reproductie

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

De functie van fungi

Verval in het werk van Zeger Reyers
Door Harald Schole

Bij de voorbereiding van zijn paddenstoelenlandschap in het Braempaviljoen van het Middelheimmuseum in Antwerpen vroeg Zeger Reyers (1966) zich het nut van de drie treden in het gebouw af. Waarom kunst verheffen boven het volk? Vanuit die gedachte maakt de kunstenaar verleidelijk tegendraads werk.

Jong: De ghillie suits van Stefan Glerum

Door Julien Staartjes

In de rubriek ‘Jong’ spreken we jonge kunstenaars die het allemaal net even anders aanpakken. Deze keer illustrator Stefan Glerum (30), die in een periode van creatieve droogte besloot om soldaten in camouflerende ghillie suits alledaagse handelingen te laten verrichten: boodschappen doen, koffiezetten, een poes aaien.

Oneindig lang houdbaar groente en fruit

De groente- en fruitsieraden van Gésine Hackenberg
Door Monika Auch

Verval speelt een belangrijke rol in het werk van Gésine Hackenberg (1972). Voor de serie ‘Double Life’ repareerde ze gebroken porselein met Urushi-lak, voor ‘Pièces de Milieu’ liet ze groente en fruit met behulp van elektroformeren ‘groeien’ van zilver en met behulp van koperfolie maakte ze groente- en fruitsieraden die bij aanraking met lucht en huidzuren oxideren en verkleuren.

Weerzien met… Alphons ter Avest

Door Anton Staartjes

Veel interviews met beeldend kunstenaars in kM zijn momentopnamen. Vaak wordt er in zo’n interview een project besproken waar nog aan wordt gewerkt of vertelt de kunstenaar over zijn of haar toekomstplannen. Het is interessant om te zien wat daarvan geworden is. Ook gaat de inhoudelijke en technische ontwikkeling van een kunstenaar gewoon door. In de rubriek Weerzien met... plaatsen we een serie interviews met kunstenaars die al eens eerder door kM zijn geïnterviewd.

 

Conservering

 

Druppels, doffe plekken en scheurtjes

Symptomen van glasdegradatie
Door Mandy Slager

Als een (kunst)voorwerp van glas dof wordt, zich kleine druppeltjes op het oppervlak afzetten of er een fijn netwerk van scheurtjes in het glas ontstaat, kan het zijn dat het glas ziek is. Het kunnen symptomen zijn van glasdegradatie die in de vakliteratuur met Engelse termen als weeping glass of crizzled glass worden omschreven.

In het licht van James Turrell

Conserveren en documenteren van ruimtevullende lichtinstallaties
Door Marleen Wagenaar

Traditionele manieren van museale documentatie zijn voor veel moderne en hedendaagse kunstwerken niet langer toereikend om het werk in al zijn facetten vast te leggen. Dit heeft als gevolg dat herinstallatie van complexe installaties problematisch is en dat met name de mate van degradatie lastig is vast te stellen. De casestudy Wedgework III (1969) van James Turrell is als uitganspunt genomen om te onderzoeken hoe ruimtevullende lichtinstallaties voor toekomstige generaties behouden kunnen blijven zoals ze zijn bedoeld.

Problemen rond het behoud van moderne kunst

Door Monika Auch

In 1995 is Stichting Behoud Moderne Kunst opgericht om te anticiperen op problemen op het gebied van conservering en restauratie van moderne kunst in museale collecties. Een belangrijke vraag is: wat is de authenticiteit van een werk? Moet je een werk zichtbaar laten verouderen of juist in de oorspronkelijke staat terugbrengen? SBMK helpt musea een antwoord te geven op deze vragen.

 

Materiaaltechnisch

 

Feeling blue? Paint red!

Synthetische anorganische pigmenten
Door Matthijs de Keijzer

Cadmiumrood is naast de witte titaandioxidepigmenten het belangrijkste synthetische anorganische pigment dat in de twintigste eeuw aan het kunstschilderpalet is toegevoegd. Het is de moderne vervanger van het al eeuwenoude rode vermiljoen. Maar om ecologische en economische redenen staat de cadmiumproductie onder druk. Wat is de geschiedenis van cadmiumrood en wat zijn de toekomstige alternatieven? De noten behorende bij dit artikel vindt u onder aan deze pagina.

Gipsen modellen gieten in brons

Hoe Bronsgieterij Jos Boerekamps Der stumme Zeuge aanpakte
Door Florence Husen

Hermann Josef Mispelbaum klopte bij Bronsgieterij Jos Boerekamps aan om Holocaustmonument Der stumme Zeuge te laten afgieten in brons. Met bronsgieten had De Duitse kunstenaar geen ervaring. Het beeld van gips en mixed media bleek de bronsgieter voor een grote uitdaging te stellen, vertelt compagnon Tom Welten. Maar beelden afwijzen, dat doen ze bij Jos Boerekamps niet. Welten: ‘Na hard werken komt het altijd goed.’

Materialen van de traditionele Chinese schilderkunst

Door Pieter Keune

De laatste jaren is er een groeiende belangstelling voor de Chinese cultuur. ‘Ming en ‘Zijderoute’-tentoonstellingen worden op meerdere plaatsen gehouden. Eind 2013 was in Londen in het Victoria & Albert Museum een prachtige overzichtstentoonstelling te zien van de Chinese schilderkunst. In dit artikel worden de belangrijkste materialen besproken, in een volgend nummer de belangrijkste technieken van de traditionele Chinese schilderkunst.

Beter dan het origineel? 

De reproductie van Les raisons du coeur van Jan Uriot
Door Monika Auch

Drukker Erik Fliek kreeg de opdracht om tien replica’s van Jan Uriots kunstenaarsboek Les raisons du coeur te maken. In het origineel heeft Uriot het papier bewerkt met havermout om het een antieke uitstraling te geven, met schimmelplekken tot gevolg. Met behulp van fotografie, digitale druk n zeefdruk heeft Fliek een jaar aan de reproductie van het boek gewerkt. En de schimmelplekken, die heeft hij niet weggewerkt.

 

Overige

 

Frivole reuzen voor de Amsterdam RAI

Kunst in de openbare ruimte
Door Harald Schole

De Antwerpse beeldend kunstenaar Guillaume Bijl en zijn projectmedewerker Till-Martin Köster werken al bijna anderhalf jaar aan de uitvoering van één van de grootste kunstopdrachten van Amsterdam: Reuzen met hun dragers, illusionisten en steltlopers op het Europaplein in Amsterdam. Op de dag dat dit nummer verschijnt, wordt het kunstwerk onthuld.

Van handzame modellen naar huizenhoge objecten

Beeld van het bedrijf: Blowups in Heijen
Door Harald Schole

In Beeld van het bedrijf belichten we bedrijven die kunstenaars van dienst kunnen zijn. Deze keer het Noord-Limburgse bedrijf Blowups, in 1990 opgericht door de broers Roel en Hub Rasker. Zij helpen beeldend kunstenaars als Nick Ervinck en Dagmar de Kok bij het realiseren van hun levensgrote of zelfs huizenhoge sculpturen.

Boekbesprekingen

Kort & Actueel

Colofon

 

Noten 

Onderstaande noten horen bij het artikel 'Feeling blue? Paint red!' van Matthijs de Keijzer

1. Eibner, A., Malmaterialienkunde als Grundlage der Maltechnik für Kunststudierende Künstler, Maler, Lackierer, Fabrikanten und Händler, Verlag von Julius Springer, Berlin, 1909, blz. 143-144.
2. Toch, M., Paint, Painting and Restoration, D. van Nostrand Co., New York, 1931, blz. 105.
3. Rose, F., Die Mineralfarben und die durch Mineralstoffe erzeugten Färbungen, Verlag von Otto Spamer, Leipzig, 1916, blz.107.
4. Kittel , H., Pigmente, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft MbH, Stuttgart, 1960, blz. 200-201.
5. Daly, J.E., Cadmium-Mercury Sulfides, Pigment Handbook, Volume l, Properties and Economics, editor P.A. Lewis, John Wiley & Sons Inc., New York, 1988, blz. 354.
6. Heinle, K., Die Pigmententwicklung seit 1947, Deutsche Farben Zeitung, 21. Jahrgang, Nr. 8, 1967, blz. 400.
7. Blockx, J., Compendium für Kunstmaler und Gemäldeliebhaber, Übersetzung der dritten französischen Ausgabe, Zweite, verbesserte Deutsche Auflage durch Prof. L. Hölzermann, Druck von J.E. Buschmann, Antwerpen, 1913, blz. 78.
8. van de Laar, M., A. Burnstock., With Paint from Claus & Fritz: A Study of an Amsterdam Painting Materials Firm (1841-1931), Journal of the American Institute for Conservation, Spring 1997, Volume 36, Number 1, blz. 6.
9. Roelofs, W.E., De Practyk van het Schilderen, wenken aan collega’s door een kunstschilder, Laurens Jansz. Coster, ‘s-Gravenhage, 1919, blz. 18-19.
10. Roelofs, W.E., Vademecum voor de Kunstschilder Vakkundig overzicht van Materialen Werkwijzen – Onderhoud – Restauratie, derde druk, Maeyens’ Uitgeverij voor Tekenonderricht, Antwerpen, blz. 37.
11. Pöschl, V., Farbwarenkunde nebst Grundlagen der Giftlehre, G.A. Gloeckner, Verlagsbuchhandlung Leipzig, 1921, blz. 59.
12. Doerner, M., Malmaterial und seine Verwendung im Bilde, Verlag für praktische Kunstwissenschaft, F. Schmidt, München, 1921, blz. 58.
13. van de Laar, M., A. Burnstock., 1997, blz. 10, 12.
14. van de Laar, M., A. Burnstock., 1997, blz. 7-8.
15. de Keijzer, M., S. de Groot., L. Megens., H. van Keulen., Schildertechnisch Onderzoek aan Mondriaans Compositie met rood, zwart, geel en grijs uit 1920, Instituut Collectie Nederland, interne publicatie, 2008, blz. 1-9.
16. Miliani, C., A. Sgamellotti., K. Kahrim., B.G. Brunetti., A. Aldrovandi., M.R. van Bommel., K.J. van den Berg., H. Jansen., MOLAB, a mobile facility suitable for non-invasive in-situ investigations of early and contemporary paintings: case study - Victory Boogie Woogie (1942-1944) by Piet Mondrian, Preprints ICOM-CC, Volume lI, 15th Triennial Conference, New Delhi, India, 2008, blz. 857-864.
17. Wehlte, K., Werkstoffe und Techniken der Malerei, Otto Maier Verlag, Ravensburg, 1967, blz. 120-121.
18. Fischer, M., The Permanent Palette, National Publishing Society, New York City, December 1930, blz. 56.
19. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, interne publicatie: 2013/073 (Sikkenskist).
20. Glimp van Toen, Kleurmonsters voor Vakopleiding.
21. Instituut Collectie Nederland, interne publicaties: 1986/008 (Who ’s afraid of red, yellow and blue lll); 1989/003 (Zaans Molenpanorama); 1989/143 (Red Curve ll); 1997/211 (Blue Green Red l) en 2004/149 (Untitled).
22. Berger, G., H. Endriss., Colored Pigments, Industrial Inorganic Pigments, edited by G. Buxbaum, VCH Verlagsgesellschaft mbH, Weinheim, 1993, blz. 111, 113-114.
23. Golden Artists Colors., Will Cadmium always be on the Palette?, Just Paint, Issue 4, October 1996.

Powered by SHARK Connect