X

kM 92: Licht

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

Peter Struycken: meester over licht en kleur

Door Monika Auch

Beeldend kunstenaar en kleurdeskundige Peter Struycken exposeerde onlangs in galerie Andriesse-Eyck in Amsterdam nieuw, met de hand uitgevoerd werk. De tentoonstelling kreeg de naam ‘RGB Exit’, omdat Struycken met zijn schilderijen afstand wilde nemen van ‘het rood-groen-blauwe keurslijf van de technologie’. Maar het zijn niet alleen de computerschermen die kleurarmoede verspreiden, ook de verlichting in musea kan volgens Struycken stukken beter.

Jong: oneindige reflecties

De HyperCube van Jaap van den Elzen en Augusto Meijer
Door Julien Staartjes

Het creëren van een fysieke ruimte die er eigenlijk niet is, daar ging het lichtkunstenaar Jaap van den Elzen (1977) om bij HyperCube, dat hij samen met componist Augusto Meijer (1988) ontwierp. Anders dan bij traditionele installaties moet een installatie van licht en geluid kunnen bouwen op een sterk concept.

Fotograferen met een hamer

De camera obscura van Maarten Heijkamp
Door Harald Schole

In een gebouw op het Hembrugterrein in Zaandam staat de enorme camera obscura van Maarten Heijkamp (1979). Het geeft hem de mogelijkheid heel scherp, grof, ruw of fluweelzacht, zonder korrel of pixel, een voorstelling weer te geven. Een voorstelling die hij, in aanloop naar de ontwikkeling van de fotografische hamer, steeds meer materialiseert.

Breekbare passie

Het werk van bioloog en glaskunstenaar Marc Barreda
Door Monika Auch

Marc Barreda (1977) is een Amerikaanse glaskunstenaar met een achtergrond in de biologie. Door de optische kwaliteiten leent glas zich goed voor conceptuele kunstwerken, stelt hij. Voor het Nationaal Glasmuseum in Leerdam maakte hij driedimensionale mozaïeken waarvoor hij zich liet inspireren door het werk van de Duitse zoöloog Ernst Haeckel. Voor de uitvoering gebruikte hij de 3500 jaar oude Murrine-techniek.

Traditioneel glas-in-lood in trek

Hoe Atelier Schmit in Haarlem samenwerkt met kunstenaars
Door Harald Schole

Atelier Schmit is al drie generaties lang in het historisch centrum van Haarlem gehuisvest en wordt sinds 2007 geleid door Michiel Schmit. Het traditionele glas-in-loodbedrijf voert grote opdrachten uit voor beeldend kunstenaars als Arno Coenen en Joost Swarte, maar ook de jonge garde weet het Haarlemse bedrijf te vinden.

 

Materiaaltechnisch

 

Amsterdamse gracht interactief verlicht

Frank Tjepkema over de Light Bridge voor het Amsterdam Light Festival
Door Anton Staartjes

In het kader van het Amsterdam Light Festival is op de hoek van de Amstel en de Herengracht tot en met 18 januari 2015 aan een Amsterdamse brug een kunsttoepassing van Frank Tjepkema (1970) te zien. Zijn object Light Bridge is interactief en reageert op passanten zowel aan de wal als op het water.

Monumentale theaterfotografie

Werk van Deen van Meer in theater De Flint in Amersfoort
Door Anton Staartjes

Deen van Meer (1963) is theaterfotograaf. Hij werkt voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Als eerste Nederlander fotografeert hij voor Disney premières van blockbuster Broadway-musicals. Voor het onlangs heropende theater De Flint in Amersfoort verzorgde hij met zijn theaterfotografie een monumentale kunsttoepassing.

Genomineerden en winnaars van de New Material Award

Door Pieter Keune

Op 20 november werd in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam bekendgemaakt dat Julia Veldhuijzen van Zanten de New Material Award heeft gewonnen en Roos Meerman de New Material Fellow. kM zet alle zestien genomineerden op een rij. Opvallend is dat veel jonge ontwerpers nadenken over het nuttig maken van reststromen van organische materialen die tot nu toe als afval werden gezien.

De reconstructie van een verdwenen veertiende-eeuws paneel

Historische schildertechnieken
Door Charlotte Caspers

Dit artikel is het eerste uit een serie waarin Charlotte Caspers reconstructies van (details van) historische schilderijen en de bijbehorende schildertechniek beschrijft. De serie is chronologisch opgebouwd en gaat over projecten waaraan zijzelf heeft (mee)gewerkt, met nadruk op West-Europese ezelschilderijen. Hier bespreekt Caspers de reconstructie van het missende paneel van het zogenoemde ‘Ghissi Altaarstuk’, een veertiende-eeuws Italiaans schilderij op hout.

Veranderend licht in bijenwas en olieverf

De 365 panelen van Anke Roders ‘Zon Maan Wolken’-project
Door Pieter Keune

Een jaar lang dagelijks het licht van de dag rondom Zandeweer, een dorp in het noorden van Groningen dicht bij de Wadden, in een werk vastleggen. Dat was het project ‘Zon Maan Wolken’ dat Anke Roder op 1 januari 2013 begon.

 

Overige

 

Kunst & media

Storende barsten in verflagen

Vraag het de expert
Door Pieter Keune

In ‘Vraag het de expert’ geeft kM antwoord op lezersvragen van materiaaltechnische aard. Of u nu kunstschilder, textielkunstenaar of beeldhouwer bent – kM zoekt de juiste expert. Deze keer vraagt Erna Anema zich af hoe het komt dat zich in haar schilderijen barsten vormen.

Hoe barsten in verflagen ontstaan

Door Pieter Keune

Of er wel of geen barsten in een verflaag ontstaan, wordt mede bepaald door de sterkte van de hechting tussen verflaag en grondlaag. Is de krimpkracht groter dan de hechtingskracht, dan kun je barsten verwachten. Je kunt de kans op barsten wel verkleinen door de grondlaag handmatig in plaats van machinaal aan te brengen waardoor het hechtingsoppervlak

De weg van het licht

De theorie achter reflecties van licht in water
Door Pieter Keune

Claude Monet heeft indertijd met zijn Impression, soleil levant (1873) zoveel opschudding veroorzaakt dat een hele kunststroming naar dit schilderij is vernoemd. Maar wie dit werk goed bekijkt, ziet hoe nauwkeurig de reflecties van het licht zijn geschilderd. Bij veel schilders, en niet in het minst bij de huidige generatie, zie je hoe slecht men heeft gekeken naar de weg die het licht aflegt. Terwijl er toch maar één simpele regel voor de weerkaatsing

Een ‘geraffineerd’ lichtkunstwerk

Kunst in de openbare ruimte
Door Harald Schole

Possibility Plant is een lichtkunstwerk van Giny Vos dat voor de entree van de Belastingdienst en Dienst Uitvoering Onderwijs in Groningen staat, en dat de wereld onder het maaiveld verbindt met het leven erboven. Het is, heel symbolisch, een ‘informatieraffinaderij’ die zijn geheimen niet zomaar prijsgeeft.

Kort & Actueel

Colofon

Powered by SHARK Connect