X

kM 96: keramiek

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

Sociaal design

Het verhaal achter keramiekwerkplaats Cor Unum

Door Florence Husen

'Klei is een gevoelig materiaal en we werken hier met gevoelige mensen', vertelt Charlotte Landsheer, directeur van Cor Unum in Den Bosch. Begonnen als sociale werkplaats heeft Cor Unum sociale betrokkenheid nog steeds hoog in het vaandel staan. Tegelijkertijd wordt er volop geëxperimenteerd met keramiek door uiteenlopende vakmensen en ontwerpers, zoals AtelierNL en rENs.

 

Dromerig werk in aards materiaal

Keramiek van Nurzehra Ulukaya

Door Julien Staartjes

Ondanks haar jonge leeftijd heeft beeldhouwster Nurzehra Ulukaya (1985) al op veel plekken gewoond en gewerkt. Ze komt oorspronkelijk uit Duitsland, heeft beeldende kunst gestudeerd aan de AKV|St.Joost in Den Bosch en residenties gedaan in Istanbul en Rotterdam. Nu zit ze in Nijmegen. Beweging is een stimulans voor haar creativiteit.

 

Van ZandBank tot Tugelaweg

AtelierNL haalt kennis uit kleur

Door Harald Schole

De verschillende metselverbanden, baksteenpatronen en een opvallend geïntegreerd kunstwerk van AtelierNL kenmerken de nieuwbouw van M3H Architecten aan de Tugelaweg in Amsterdam. Verspreid over de gevels zijn kleurige lijnen en vlakken als een borduurwerk van geglazuurde baksteen aangebracht. kM sprak met Lonny van Ryswyck van AtelierNL over deze opdracht, enkele andere projecten en vooral over hun werkwijze.

 

Keramiek

 

Levend keramiek

Made by rENs over 'Reddish'

Door Monika Auch

In 2013 werden Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren, samen Made by rENs, door Charlotte Landsheer uitgenodigd om nieuw werk te maken geïnspireerd op een klassieke schaal, ontworpen door Zweitse Landsheer, oprichter van keramiekwerkplaats Cor Unum. Sinds 2008 onderzoekt het duo de betekenissen en toepassingsmogelijkheden van de kleur rood met haar sterke emotionele lading. Dit resulteerde in een elegante serie gebruikskeramiek met steeds veranderende kleurschakeringen: 'Reddish'.

 

Keramische fenix

Hoe het EKWC in Oisterwijk herrijst

Door Monika Auch

Al 45 jaar trekt het EKWC (Europees Keramisch Werk Centrum) grote namen aan, zoals Anish Kapoor, Tony Cragg, Bastienne Kramer en Hella Jongerius. Hoe is de situatie nu na de verhuizing van Den Bosch naar het landelijke Oisterwijk? kM sprak directeur Ranti Tjan over de mogelijkheden die de nieuwe locatie biedt, en twee kunstenaars over hun ervaringen in Oisterwijk.

 

'Buiten de gebaande paden werken is regel geworden'

Opkomst van het experiment bij Struktuur 68

Door Harald Schole

Struktuur 68 continueert en innoveert, met veel liefde voor het vak, nu bijna een halve eeuw het duizenden jaren oude keramische ambacht. In die tijd is er veel veranderd. Het bedrijf werkt tegenwoordig veel samen met individuele kunstenaars die het experiment opzoeken.

 

'Wij beginnen waar de keramisten ophouden'

Het Technisch Centrum Keramische Industrie te Velp

Door Harald Schole

Bij TCKI stap je als kunstenaar niet zomaar binnen. Wanneer je bepaalde kwaliteitsnormen nastreeft, garanties moet afgeven, nauw omschreven productinformatie nodig hebt, dan ben je hier aan het juiste adres. Onder de klanten van TCKI bevinden zich Koninklijke Tichelaar en het EKWC. Maar ook voor individuele kunstenaars kan het interessant zijn om TCKI te leren kennen.

 

Keramiek over de grens

Keramiekwerkplaats Le Maupas AIR in de Bourgogne

Door Edith Rijnja en Harald Schole

Le Maupas AIR is een productieplaats en residency voor keramiek, voortgekomen uit keramiekwerkplaats Koloriet in Amsterdam en in 2013 opgericht door Pieter Kemink en Iet Kortschot. Wanneer je de streek in de Franse Bourgogne binnenrijdt, overvalt je een serene rust en begrijp je waarom ze juist hier Le Maupas AIR hebben opgericht.

 

Keramiek in de rechtbank

Orde en Chaos van Anne Wenzel

Door Harald Schole

Beeldend kunstenaar Anne Wenzel (1972) heeft voor de rechtbank in Zwolle een acht meter hoge fontein ontworpen dat in het atrium vanaf verschillende niveaus bewonderd zal kunnen worden. De firma Zuliani Kunst en Terrazzo, verantwoordelijk voor onder meer de opbouw van het kunstwerk, moest er op hun terrein in Zoetermeer speciaal een extra hoge loods voor neerzetten.

 

Schildertechnisch

 

QoR Watercolor getest door de Klassieke Academie

Door Chris Herenius

De QoR Watercolor Ground blijkt uitermate geschikt is als primer onder eitempera. Deze plezierige ontdekking deed Chris Herenius toen hij met de aquarelklas aan de Klassieke Academie in Groningen QoR Watercolor testte. QoR Watercolor is een nieuwe aquarelverf op basis van het synthetische materiaal Aquazol.1

 

Bestaan er veilige oplosmiddelen?

Vraag het de expert

Door Pieter Keune

De laatste tijd zijn aan kM weer diverse vragen over oplosmiddelen en de toxiciteit ervan gesteld in relatie met schilderen. In het verleden heeft kM regelmatig en uitvoerig aandacht besteed aan de gevaren van oplosmiddelen. De lezer wordt in het bijzonder verwezen naar kM 87, het themanummer over gezondheid. Nu zetten we enkele facetten van oplosmiddelgebruik op een rijtje.

 

Het doek als drager

Het fundament van een schilderij

Door Pieter Keune

Net zo goed als de fundering voor een huis essentieel is, is de drager en de grondlaag dat voor het schilderij. In de komende uitgaven van kM zullen de verschillende materialen en mogelijkheden van de drager en grondlaag besproken worden. In de eerste aflevering bekijken we het doek als drager.

 

Maarten van Heemskercks De Calvarieberg: origineel en reconstructie

Historische schildertechnieken

Door Charlotte Caspers en Kate Seymour

Tussen 2004 en 2007 werd Maerten van Heemskercks (1498-1574) grote paneel De Calvarieberg (325 x 265 cm) uit 1543 onderzocht en gerestaureerd bij de Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) in Maastricht (zie afb. 1). Normaal bevindt het schilderij zich in het Museum voor Schone Kunsten in Gent waar het een van de topstukken uit de vaste collectie is. Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Gwen Fife en alle andere medewerkers van de SRAL die bij de restauratie betrokken waren.

 

Overige

 

Van litho naar inkjet

Hedendaagse grafiek van Coos Dieters

Door Anton Staartjes

Coos Dieters is een graficus pur sang. Met technieken als etsen, zeefdruk en lithografie bouwde hij een enorm oeuvre eigenzinnige grafiek op. Na het ontdekken van de mogelijkheden van Photoshop en inkjetprints ging hij ook deze technieken in zijn werk gebruiken. Het werk dat hij met het digitale gereedschap maakt, heeft eenzelfde kracht en intensiteit als zijn traditionele grafiek.

 

Plaagdieren en schimmels in papier

Door Pieter Keune

Op de academie werd een keer een oude statenbijbel aangeboden. Bij inspectie bleek dat muizen hierin een nest hadden geknaagd. Dat komt vaker voor. Maar in deze bijdrage zullen we ons beperken tot aantasting van papier door insecten en schimmels. Schimmels en insecten zijn de nuttige opruimers in de natuur. Maar voor ons kunsten cultuurgoed willen we dat graag nog even uitstellen.

 

De kunst van het ‘afsetten’

De kleuren van de Gouden Eeuw

Door Monika Auch

In de zeventiende eeuw was Amsterdam de belangrijkste producent van boeken, prenten en atlassen in Europa. Dat betekende veel werk voor de 'afsetters', een vergeten beroepsgroep die prenten en kaarten inkleurde. Dirk Jansz van Santen was in die tijd een beroemde meester-afsetter. Tijdens de tentoonstelling 'Op zoek naar Van Santen & de kleuren van de Gouden Eeuw' is in Bijzondere Collecties in Amsterdam een aantal weergaloos mooie en zelden getoonde uitgaven van zijn hand te zien.

 

Kunst & Media

Kort & Actueel

Colofon

 

Powered by SHARK Connect