X

Cover kM 98

kM 98: beton

 

> Bestel dit nummer

> Word abonnee

 

Interviews

 

Stromend lava op de Veluwe

Mariëlle van den Bergh verwerkte drie betonsoorten in vulkaan

Door Florence Husen

 

De gemeente Nunspeet wil op haar industrieterreinen kunstwerken die geïnspireerd zijn op de vier elementen. Mariëlle van den Bergh werd gevraagd om het element vuur te verbeelden. Ondersteund door vele partijen heeft zij in twee jaar tijd een vulkaan van gewapend beton, keramische elementen en gekleurde glasplaten neergezet. Met ledverlichting wordt in de avonduren de suggestie van stromend lava gewekt.

 

Een ode aan de tijdelijkheid

Inception van Marleen Hartjes

Door Julien Staartjes

 

De Eindhovense Marleen Hartjes (1986) studeerde aanvankelijk ruimtelijk ontwerp aan ArtEZ in Arnhem, maar kwam er al snel achter dat ze een beeldend kunstenaar was op een designopleiding. Ze vervolgde haar pad aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Thema's als tijd en vergankelijkheid spelen een centrale rol in haar werk, zo ook bij de sculptuur Inception waarvoor ze in 2014 de Frans de Wit Prijs kreeg toegekend.

 

Beton

 

Grafmonument voor een ruimtevaarder

Mels Dees over constructie bijzonder monument voor Wubbo Ockels

Door Florence Husen

 

Op 18 mei 2014 overleed Wubbo Ockels, natuurkundige en ruimtevaarder. Tijdens zijn leven was hij een warm pleitbezorger voor duurzame energie. Kunstenaar Mels Dees kreeg de opdracht een monument voor zijn graf op begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam te ontwerpen in de geest van het leven en de filosofie van Ockels.

 

Cement, zand, grind en water

Over de samenstelling en het kleuren van beton

Door Pieter Keune

 

Een alledaags mengsel dat zich laat verwerken als een soort boetseerklei en uitgehard wel iets weg heeft van natuursteen. Dit mengsel, dat we beton noemen, kan in een mal gegoten, gestort, gespoten of gestukt worden. Beton leent zich voor de meest complexe constructies, zowel in de bouw als voor het maken van subtiele beelden door de kunstenaar.

 

3D-printen met beton

Een stand van zaken

Door Harald Schole

 

Tijdens de Dutch Design Week in oktober 2015 organiseerde de Technische Universiteit Eindhoven een goed bezochte workshop over 3D-printen in beton. Onder de deelnemers bevinden zich vormgevers en architecten die dachten dat er even een ontwerp in beton geprint kon worden. Maar: zo snel werkt het nog niet.

 

Groeiend duin in beton

De Zandwacht van kunstenaarsgroep Observatorium

Door Harald Schole

 

Observatorium bestaat uit kunstenaars Geert van de Camp, Andre Dekker, Lieven Poutsma en Ruud Reutelingsperger. Het viertal is bekend om hun grote sculpturen en bijdragen aan landschapstransformaties waarin verbeelding en waarneming hand in hand gaan. Op de Maasvlakte realiseerden ze De Zandwacht, die drie groeifases van een duin toont. Geert van de Camp licht het project toe.

 

Vuil vol van leven

Innovatief beton in het werk van Jan Eric Visser

Door Harald Schole

 

Minder energie, minder afval en minder vervuiling zijn de wensen van kunstenaar Jan Eric Visser, die met zijn kunst de wereld innovatieve materialen en slimme voorbeelden van hergebruik wil tonen. Recentelijk heeft hij werk gemaakt waar een door de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelde nieuwe betonsamenstelling in is verwerkt, het zogenaamde 'translucent beton'.

 

Materiaaltechnisch

 

Vraag het de expert

Wat is de chemische samenstelling van Paverpol?

Door Pieter Keune

 

Twee vragen deze keer. Ellen Klijzing vraagt wat de chemische samenstelling van Paverpol is. 'Dit is nodig om erachter te komen of ik het materiaal kan combineren met andere door water gedragen materialen zoals acrylverf, tweecomponenten cementpasta (en dan niet de epoxyvorm ervan).' En Els Bannenberg wil graag advies voor het herstellen van een perspex dooslijst.

 

De verschillen tussen studie en artist's-kwaliteit

Amsterdam Expert vergeleken met andere verven van Royal Talens

Door Pieter Keune

 

Elke fabrikant van kunstenaarsverven biedt meerdere reeksen olie-, acryl- of aquarelverf in verschillende prijsklassen aan. Iedereen begrijpt dat een studiekwaliteit goedkoper is dan de artist's kwaliteit. Maar maakt dat wat uit? We bekijken als voorbeeld de acrylverven van de Royal Talens eens nader.

 

Lifecasting met een siliconenmal

De kunst van het mallen maken door Lotte Nijhof

Door Harald Schole

 

Hoe maak je mallen? Op YouTube vind je instructiefilmpjes en op websites worden alleen de algemene werkwijzen uitgelegd. In kM kiezen we voor de toegevoegde waarde van een persoonlijke benadering; Lotte Nijhof van De Mallenmaker licht de kneepjes van het vak toe. In dit artikel legt zij uit hoe je een siliconenmal maakt ten behoeve van de weergave van een hoofd.

 

Historische schildertechnieken

Reconstructie van 'een ruimte in kleur' van Aldo van Eyck en Constant

Door Céline Vermeire

 

In het Cobra Museum is deze zomer een reconstructie te zien van 'een ruimte in kleur' van architect Aldo van Eyck en kunstenaar Constant. Het origineel maakte in 1952 deel uit van een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam. De reconstructie biedt, na 64 jaar, de gelegenheid om deze ruimte opnieuw te beleven. Conservator Laura Stamps (Gemeentemuseum Den Haag) en conservator Ludo van Halem (Rijksmuseum, Amsterdam) waren verantwoordelijk voor het onderzoek en trokken verschillende specialisten aan om deze te kunnen realiseren.

 

Hart voor het grafische ambacht

Hugo Bos over de drukpersen en drukkersmaterialen van Polymetaal

Door David Veltman

 

Hugo Bos, afgestudeerd werktuigbouwkundige, kreeg tijdens zijn studie de vraag van een huisgenoot of hij een etspers voor hem wilde maken. Dat was de aanleiding om met Polymetaal te beginnen, een bedrijf dat drukpersen maakt voor grafische kunstenaars.

 

Overige

 

Material Xperience 2016

Door Anton Staartjes

 

In januari 2016 was in Rotterdam Ahoy de jaarlijkse door Materia georganiseerde Material Xperience te zien, een vakbeurs met een sterk accent op door ontwerpers en architecten te gebruiken 'nieuwe' materialen en technieken. Ook voor beeldend kunstenaars zijn er ter inspiratie en toepassing talloze technieken en producten te zien.

 

Kunst & Media

 

Zoektocht naar het ultieme

Kunstenaarsgesprek in Galerie De Ploegh

Door Anton Staartjes

 

'Wat is je ultieme kunstwerk?', was een van de vragen die gespreksleider Frits Nolte, zelf beeldend kunstenaar, naar aanleiding van de expositie '(on)voltooid' in Galerie De Ploegh in Amersfoort stelde aan Hannah Blom, Maartje Strik, Kees Verwey en Constance Visser. Zij verklaarden in verschillende bewoordingen dat ze het zoeken naar het 'ultieme' belangrijker vonden dan het resultaat.

 

Kort & Actueel

Colofon

Powered by SHARK Connect